24-11-20

Aantal controles volgend jaar “weer op orde”

Loze kreten of een waarschuwing voor fraudeurs?
ILENT Auto

Aantal controles volgend jaar “weer op orde”

Loze kreten of een waarschuwing voor fraudeurs?

Minister van Nieuwenhuizen zegt naar aan leiding van een uitzending van Monitor dat ze de inspecteur-generaal aan gaat spreken op het feit dat Nederland de Europese inspectienorm niet haalt. De inspectienorm houdt in dat van iedere 100 kilometer, er 3 gecontroleerd moeten worden.

Volgens een enquête van CNV/FNV die gepresenteerd werd in het Tv-programma, zorgt het niet halen van de norm er mede voor dat er nog altijd te weinig gerust wordt door chauffeurs. Het tekort aan rust wordt veroorzaakt door allerlei factoren: Strakke planningen, tijdsblokken van klanten, files, of zelfs een extra chauffeurspas wanneer een chauffeurs even niet uitkomt met z’n ritten. Al deze antwoorden komen voor in de enquête.

Volgens ILT is de norm belangrijk, maar verloopt de inspectie vooral ‘risicogericht’. Hierbij worden als het goed de grote fraudeurs vaker gecontroleerd, terwijl kleine overtredingen juist minder interessant zijn. Veel respondenten van de enquête geven echter aan nog nooit door de inspectie te zijn gecontroleerd, terwijl ze wel eens grote overtredingen hebben begaan.

Gezien de verkiezingen in maart is het nog de vraag of er daadwerkelijk meer gecontroleerd gaat worden. Wat wel zeker is, is dat ILT steeds meer mogelijkheden krijgt om ‘slim’ te controleren. Met name de nieuwe tachograaf, ook wel de smart tachograaf genoemd, biedt hier mogelijkheden voor. Hiermee wordt het immers mogelijk om op afstand rij- en rusttijden te checken via de zogenaamde DSRC-interface.

Wie de winnaar gaat zijn van deze ontwikkelingen is niet altijd duidelijk. Sommige chauffeurs zijn volgens CNV-vakbondsman Tjitze van Rijssel ‘gewoon te aardig’ en ‘ze zouden eigenlijk gewoon een keer het werk neer moeten leggen’.

Aan de andere kant kunnen meer en slimmere controles wel helpen om de rij- en rusttijden voor chauffeurs weer op orde te krijgen. Bovendien hebben ook de sector als geheel en de Nederlandse wegen baat bij een goede naleving van de rijtijdenwet. De concurrentie wordt weer eerlijker en het asfalt wordt weer veiliger.

TLN geeft aan dat er meer informatie nodig is om gerichte maatregelen te kunnen nemen. Wat bijvoorbeeld nog onduidelijk is, is of de problemen zich voordien bij een klein groepje notoire overtreders en hoe zwaar de overtredingen zijn.

Wat al wél zeker is, is dat de boetes onverminderd hoog blijven. Zeker bij een hogere controlegraad kan dit een behoorlijke stimulans zijn voor bedrijven om zich nét even iets meer aan de regels om te houden. Want waar op dit moment sommige bedrijven de boetes nog incalculeren als bedrijfsrisico, is dit bij een hogere controlegraad niet meer haalbaar.

Tijd om orde op zaken te stellen dus!

TachoByte helpt ondernemers en chauffeurs een handje en zorgt ervoor dat je in ieder geval de tachograafadministratie op orde hebt. Daarnaast helpen we onze klanten ook bij de rijtijdenwet: Met onze handige rij- en rusttijd overzichten is het voor iedere planner duidelijk wie wanneer moet rusten en wie nog even door mag rijden.

Bovendien ondersteunen we als allereerste aanbieder in Nederland de nieuwe G2 smart tachograaf. Ook hiermee heb je je administratie in een handomdraai klaar. Wel zo handig, want hoewel de ILT aangeeft ‘risicogericht’ te inspecteren, krijgen we dagelijks meldingen van chauffeurs die met name op de kwaliteit van hun administratie zijn gecontroleerd.

TachoByte

Is jouw bedrijf al klaar voor meer controles? Wij bieden een betaalbare oplossing voor digitale tachografen waarmee je bovendien een hoop tijd (en dus geld) bespaart. Neem nu contact op met TachoByte of vraag vrijblijvend een offerte aan op onze website en zorg ervoor dat je je tacho administratie op orde hebt.

Vraag een offerte aan