Controle rij- en rusttijden
TachoByte denkt met u mee om boetes voor rij- en rusttijden te voorkomen. De inspecteur van de Inspectie Leefomgeving en Transport controleert de naleving van de rij- en rusttijden namelijk steeds strenger. Dit gebeurt met behulp van een draagbare computer die alle gegevens over rij- en rusttijden van de digitale tachograaf uitlezen kan, waarna de gegevens over rij- en rusttijden ook op de computer van de inspecteur staan. De controleur kan met zijn controlekaart tevens alle gegevens over rij- en rusttijden van de afgelopen 365 dagen terugvinden, maar bijvoorbeeld ook het gebruik van een ongeldige kaart , onderbreking van de stroomvoorziening of poging tot inbraak op de beveiliging opsporen.
Wanneer een chauffeur achtereenvolgens op een voertuig met een analoge en een digitale tachograaf rijdt, behoort hij alle gegevens omtrent rij- en rusttijden van de afgelopen 28 dagen bij zich te dragen. De inspecteur kan de gegevens omtrent rij- en rusttijden van de tachograafschijven en de bestuurderskaart dan combineren. Het is vanzelfsprekend dat u zo min mogelijk tijd wil verliezen aan deze controles op rij- en rusttijden en geen onnodige boetes op wilt lopen. Maar hoe kunt u dit het beste aanpakken?
TachoByte biedt de oplossing voor rij en rusttijden:
Wij leveren u een rij- en rusttijden rapport per dag, week en twee weken, maar geven ook de resterende rij- en rusttijden weer per chauffeur. En eens per week ontvangt u een overzicht van de overtredingen op het gebied van rij- en rusttijden per chauffeur. Zo bent u altijd en overal volledig van op de hoogte van de rij- en rusttijden en kunt u chauffeurs tijdig op de vingers tikken indien zij de regels omtrent rij- en rusttijden overtreden. Daarnaast worden de bestuurderskaart, maar ook het geheugen van de tachograaf door ons automatisch uitgelezen, waardoor dit nooit meer vergeten kan worden.
Boetes rij- en rusttijden:
Om aan te geven hoe serieus De Inspectie Leefomgeving en Transport overtredingen op het gebied van rij- en rusttijden aan wil pakken geven we hieronder een kleine greep (!) uit de mogelijke boetes. Een bedrag van € 4.400 is hierbij eerder regel dan uitzondering en maakt een correcte administratie omtrent rij- en rusttijden onmisbaar. Naast de boetes kan de inspecteur ook een zogenaamd ‘bevel tot staken van de arbeid’ opleggen indien een chauffeur zich niet houdt aan de regels voor rij- en rusttijden. Stuk voor stuk eenvoudig te voorkomen door een goede en volledige administratie. TachoByte levert u graag de oplossing! En dat al vanaf € 9,95 per maand.
Omschrijving art. | Bijzonderheden | Boete |
Het niet voeren van een deugdelijke registratie door een werkgever en een persoon als bedoeld in art. 2:7 lid 1, ter zake van de arbeids- en rusttijden welke het toezicht op de naleving van deze wet en de daarop berustende bepalingen mogelijk maakt | Geen weekstaat, registratieblad, dienstrooster, print-out, downloadgegevens in administratie aangetroffen Per chauffeur per dag | €4400,- |