Digitale tachograaf

Tachograaf in vrachtwagens gebruiken

Vrachtwagens met een gewicht van meer dan 3,5 ton moeten de rij- en rusttijden registreren voor internationaal beroepsgoederenvervoer. Dit is vastgelegd in het Mobility Package, een akkoord dat in december 2019 is bereikt. Deze regels zijn bedoeld om de arbeidsomstandigheden van professionele chauffeurs te verbeteren, eerlijke concurrentie te bevorderen en misbruik van chauffeurs tegen te gaan.
Vrachtwagen

Wanneer tachograaf in vrachtwagen?

De tachograafplicht in Europa geldt al geruime tijd voor vrachtwagens en voertuigen met een gewicht van meer dan 3,5 ton. Vanaf 2020 is deze verplichting ook uitgebreid naar lichte vrachtwagens en bestelwagens met een gewicht tussen 2,5 en 3,5 ton die internationaal beroepsgoederenvervoer verrichten. Deze maatregel is onderdeel van het Mobility Package.

Tachograaf vrijstelling in Nederland

Er zijn bepaalde vrijstellingen van de tachograafplicht voor specifieke situaties in Nederland. Vrachtwagens die worden gebruikt voor eigen bedrijfsactiviteiten en een gewicht hebben van minder dan 7500 kilogram, mogen bijvoorbeeld maximaal 12 uur per week rijden zonder tachograaf. Deze vrijstelling geldt alleen binnen Nederland, binnen een straal van 100 kilometer rond de vestigingsplaats van de onderneming.

Naast deze algemene vrijstelling zijn er specifieke vrijstellingen afhankelijk van de bedrijfsactiviteiten of de inrichting van het voertuig. Bij een controle onderweg ligt de bewijslast bij de chauffeur om aan te tonen dat hij of zij in aanmerking komt voor een vrijstelling. Wel is aan te bevelen dat bij de handmatige registratie van de 12 rij-uren per week, een tabel met in ieder geval de volgende informatie wordt ingevuld:

  • datum
  • naam chauffeur
  • begin km stand
  • eind km stand
  • begin rijtijd
  • eind rijtijd
  • paraaf chauffeur

Eigen vervoer met vrachtwagens

Voor eigen vervoer met vrachtwagens geldt er geen tachograaf verplichting als de vrachtwagen uitsluitend wordt gebruikt voor het vervoeren van goederen die essentieel zijn voor de hoofdactiviteit van de bestuurder. Voor internationaal transport is het echter wel verplicht om de rij- en rusttijden bij te houden, terwijl dit binnen Nederland niet noodzakelijk is.

Internationale regels

Per 1 juli 2026 wijzigt het gewicht voor de tachograafplicht van 3500 naar 2500 kg in Europa. Dit omvat lichte vrachtwagens, die vaak worden gebruikt voor langdurig goederenvervoer over lange afstanden en vaak worden bestuurd door Oost-Europese chauffeurs. Deze regel is ingesteld om eerlijkere concurrentie te bevorderen en de verkeersveiligheid te verbeteren.

Tachograaf vrachtwagen Duitsland

In Duitsland gelden andere regels met betrekking tot tachografen in vrachtwagens. Voor vrachtwagens met een toegestane maximum massa vanaf 2800 kilogram is een tachograaf verplicht. Voor voertuigen tot 3500 kilogram is een registratieformulier voldoende als er geen tachograaf aanwezig is. Als er wel een tachograaf aanwezig is, moet deze worden gebruikt. Daarnaast moet de chauffeur in Duitsland de laatste 28 kalenderdagen kunnen verantwoorden met tachograafgegevens of een patronaal attest (een verklaring van de werkgever waarom de chauffeur geen registratie heeft van zijn rij- en rusttijden). Bij niet-verantwoorde dagen wordt per dag een boete opgelegd.

Aan de slag met een digitale tachograaf in uw vrachtwagen

Bent u geïnteresseerd in een digitale tachograafoplossing voor uw vrachtwagen en wilt u een offerte aanvragen? Of wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag verder! Tachobyte levert sinds 2007 betrouwbare tachograafoplossingen die het uw onderneming een stuk gemakkelijker maken.

Met onze oplossing hoeft u nooit meer handmatig de digitale tachograaf uit te lezen en bovendien heeft u altijd alle gegevens beschikbaar in het vereiste formaat, wat problemen voorkomt met de inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Vraag een offerte aan