Digitale tachograaf

Digitale tachograaf gebruiken?

Handelingen bij het gebruik van de digitale tachograaf
Digitale tachograaf uitlezen op afstand.

Een digitale tachograaf registreert de rij- en rusttijden, snelheden en rustperiodes van vrachtwagens en bussen. Een belangrijk instrument wat onmisbaar is voor chauffeurs. De digitale tachograaf registreert deze gegevens vanaf het moment dat een voertuig begint te rijden. Maar hoe werkt een digitale tachograaf? Wij leggen het u uit.

Vanaf wanneer is een digitale tachograaf verplicht?

Sinds 1 mei 2006 moeten alle voertuigen vanaf 3.500 kg totaalgewicht die in de EU zijn gemaakt een eerste generatie digitale tachograaf hebben. Nieuwere regelgeving vereist dat wagenparken hun analoge tachografen en oudere digitale modellen vervangen door de nieuwere slimme tachograaf versie 2. Normaal gesproken zullen alle vrachtwagens tegen eind augustus 2025 zijn uitgerust met deze nieuwe versie. Voor eigen vervoer kunnen verschillende vrijstellingen van toepassing zijn, die zowel op nationaal als Europees niveau gelden.

Vanaf 21 augustus 2023 moeten alle nieuwe vrachtwagens, bussen en bestelauto’s worden uitgerust met de tweede generatie slimme tachograaf, genaamd Smart Tacho 2. Deze nieuwe tachograaf brengt enkele veranderingen met zich mee ten opzichte van de eerste generatie. Het goede nieuws is dat de nieuwe slimme tachograafkaarten ook compatibel zijn met de oude tachografen, en andersom geldt dit ook. Dus als je al een tachograafkaart van de eerste generatie hebt, hoef je die niet te vervangen wanneer je een nieuwe tachograaf aanschaft.

Vanaf 1 januari 2025 moeten voertuigen met een digitale tachograaf die in een andere EU-lidstaat dan waar ze zijn geregistreerd actief zijn, worden uitgerust met de Smart Tachograaf 2. Voor voertuigen met de eerste generatie slimme tachograaf die in een andere lidstaat actief zijn, geldt deze verplichting vanaf 19 augustus 2025. En vanaf 1 juli 2026 geldt deze regel ook voor internationaal rijdende vrachtwagens, bussen en bestelauto’s met een gewicht vanaf 2,5 ton.

De chauffeurs pas invoeren in de digitale tachograaf

Iedere chauffeur is verplicht om een chauffeurs pas te hebben. Daafrnaast moet ieder bedrijf dat bussen of vrachtwagens in zijn bezit heeft een bedrijfskaart hebben.

Het is mogelijk om uw chauffeurs pas in te voeren in de digitale tachograaf. De chauffeurs pas invoeren doet u door het voertuig op contact te zetten en uw chauffeurs pas met de chip naar boven en de pijl naar voren in de digitale tachograaf plaatsen.

Ook een nieuwe bestuurderskaart gebruiken en toevoegen is mogelijk. Als u met 2 chauffeurs rijdt dan moet de andere chauffeur ook zijn of haar kaart in de tweede gleuf van de digitale tachograaf plaatsen. Bij een chauffeurs wisseling moeten ook de passen van sleuf 1 en sleuf 2 gewisseld worden!

Toevoegen van activiteiten in de digitale tachograaf

Vanaf 2 maart 2015 is het verplicht om de activiteiten buiten het voertuig in te voeren in de digitale tachograaf. Er zijn meer mogelijkheden voor handmatige invoer (b.v. dienst voortzetten, dienst met terugwerkende kracht voortzetten, tachograaf op rust zetten, dienst invoegen). U kunt dan door middel van de pijltjestoetsen de tijden invullen en de geselecteerde activiteit verantwoorden.

De digitale tachograaf zal ook vragen in welk land en regio de werkzaamheden plaatsvinden. Wanneer u alle stappen heeft genomen zal de digitale tachograaf aangeven dat u kunt gaan rijden. Let op: u moet de UTC-tijd aanpassen op de digitale tachograaf. De tachograaf registreert alle activiteiten van het voertuig gerelateerd aan de UTC-tijden (zomertijd 2 uur en wintertijd 1 uur vroeger dan de lokale tijd).

In Nederland mag u uw voertuig nooit zonder chauffeurs pas verplaatsen; dit is altijd een overtreding. Meld een defecte, gestolen of verloren kaart binnen 7 dagen aan inspectie leefomgeving en transport.

Werking tachograaf tijdens het rijden

Als u zich aanmeldt, wordt het rijden automatisch geregistreerd als rijtijd. Wat belangrijk is bij een digitale tachograaf, is het gebruik van de symbolen die u kunt kiezen voor de activiteit waar u bij stilstand mee bezig bent.

Bij de digitale tachograaf moet u er goed op letten dat u de knoppen met symbolen goed bedient. De symbolen kunnen worden bediend door op de 1 (of bij de 2e bestuurder op 2) te drukken. Dan ziet u de symbolen boven het nummer verschijnen. De digitale tachograaf springt namelijk na het rijden gelijk op arbeidstijd, dus bij rust moet u het pauze/rust symbool verantwoorden.

Let op: ook op dat wanneer u tijdens uw nachtrust, om welke reden dan ook, de auto verplaatst, zal de digitale tachograaf direct op arbeid springen. Let er dus op dat u hem direct weer op rust zet, anders wordt de gehele nacht als arbeid geregistreerd!

Wat te doen bij een defecte digitale tachograaf?

Als uw digitale tachograaf onderweg defect raakt, bent u niet verplicht om de tachograaf-installatie onderweg te laten herstellen of vervangen mits:

  • Er is geen fraude in het spel.
  • U uw rijtijdregistratie bijvoorbeeld op de achterzijde van de print rol bijhoudt.
  • U kunt binnen 7 dagen na het defect de digitale tachograaf in Nederland laten repareren.

Zorg ook altijd dat u een extra printrol bij zich heeft. Als uw chauffeurs pas defect of gestolen is of als u uw kaart bent verloren, dient u zelf een print-out van de digitale tachograaf te maken.  De print-out moet eveneens worden gemaakt als u afwisselend met digitale en analoge tachografen werkt. Vergeet deze print-out niet van uw persoonsgegevens te voorzien zoals onder andere naam, kaartnummer en handtekening.

In Nederland mag u uw voertuig nooit zonder chauffeurs pas verplaatsen; dit is altijd een overtreding. Meld een defecte, gestolen of verloren kaart binnen 7 dagen aan inspectie leefomgeving en transport.

Direct aan de slag met een digitale tachograaf

 

Vrijblijvende offerte aanvragen

Ontvang nog dezelfde werkdag van ons een vrijblijvende offerte. Duizenden tevreden klanten gingen u voor en beoordelen ons gemiddeld met een 9,3!

Nieuwsgierig naar ons product? Nooit meer handmatig de digitale tachograaf uitlezen? Vraag een offerte aan en kies voor het meest betrouwbare systeem van Nederland. Bent u geïnteresseerd in een digitale tachograaf software en wilt u een offerte aanvragen? Of wellicht meer informatie over dit product? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag verder!

Veelgestelde vragen tachograaf

Wie moet een tachograaf gebruiken?

In principe zijn alle bedrijven die vrachtwagens of bussen in hun bezit hebben, verplicht om een tachograaf te gebruiken. Dit geldt ook voor chauffeurs die verplicht zijn een chauffeurspas te hebben. De tachograaf draagt bij aan het handhaven van rijtijden en rustperiodes, waardoor de veiligheid op de weg wordt bevorderd en wettelijke voorschriften worden nageleefd.

Wat is de functie van de tachograaf?

Een tachograaf vrachtwagen is onmisbaar voor het bijhouden van de rij- en rusttijden van chauffeurs. De tachograaf heeft als belangrijkste functie het nauwkeurig registreren van rij- en rusttijden, snelheden en rustperiodes van vrachtwagens en bussen. De tachograaf is van essentieel belang voor chauffeurs om te voldoen aan wettelijke voorschriften en bij te dragen aan een veiligere en meer georganiseerde transportsector.

Hoe lang mag je rijden met een tachograaf?

De rijtijden worden strikt gereguleerd door wetgeving, maar de exacte duur kan variëren afhankelijk van verschillende factoren. Voor specifieke details en conformiteit met de wetgeving raden we aan om de lokale regelgeving te raadplegen of contact met ons op te nemen voor advies.

Wat kost een slimme tachograaf?

De kosten van een slimme tachograaf kunnen variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals het model, de functionaliteiten en eventuele aanvullende diensten. Bij Tachobyte streven we ernaar om kosteneffectieve oplossingen aan te bieden die voldoen aan de specifieke behoeften van onze klanten. Voor een nauwkeurige prijsopgave en advies op maat, raden we aan contact met ons op te nemen.

Vraag een offerte aan