Tachograaf in bestelauto gebruiken

Bestelauto's met een gewicht vanaf 2,5 ton moeten ook de rij- en rusttijden registreren voor internationaal beroepsgoederenvervoer. Dit komt uit een akkoord dat in december 2019 is bereikt in het kader van het Mobility Package. Een uitzondering op deze nieuwe regels betreft eigen vervoer.
bestelbussen

Wanneer tachograaf in bestelwagen

De tachograafplicht in Europa geldt al geruime tijd voor vrachtwagens en voertuigen met een gewicht van meer dan 3,5 ton. Deze verplichting wordt nu uitgebreid naar bestelauto en -bussen met een gewicht tussen 2,5 en 3,5 ton. Dit is een maatregel in het kader van het Mobility Package om de arbeidsomstandigheden van professionele chauffeurs te verbeteren, eerlijke concurrentie te bevorderen en misbruik van chauffeurs tegen te gaan.

Tachograaf vrijstelling in Nederland

Er bestaat echter een vrijstelling van de tachograafplicht voor bepaalde situaties, zoals wanneer het voertuig minder weegt dan 7500 kilogram en het vervoer plaatsvindt in het kader van eigen bedrijfsactiviteiten, met een limiet van maximaal 12 uur rijden per week. Deze vrijstelling geldt alleen in Nederland.
Naast deze algemene vrijstelling zijn er specifieke vrijstellingen gebaseerd op bedrijfsactiviteiten of voertuiginrichting. Bovendien ligt bij een controle onderweg de bewijslast bij de chauffeur om aanspraak te maken op een vrijstelling.

Tachograaf Verplichting met eigen vervoer

Voor eigen vervoer met bestelauto’s geldt geen tachograaf verplichting. Als de bestelauto uitsluitend wordt gebruikt voor het vervoeren van goederen die essentieel zijn voor de hoofdactiviteit van de bestuurder, is het bijhouden van rij- en rusttijden niet vereist. Voor internationaal transport daarentegen is het wel verplicht om de rijtijden bij te houden, terwijl dit binnen Nederland niet nodig is.

In het nieuwe voorstel wordt de tachograaf verplicht voor alle voertuigen en voertuigcombinaties in het internationaal beroepsgoederenvervoer met een toegestane maximum massa van meer dan 2.500 kg. Dit omvat bedrijfswagens in de categorie 2.500 tot 3.500 kg, waaronder de zogenaamde ‘Polensprinters’, die vaak worden gebruikt voor langdurig goederenvervoer over lange afstanden en vaak worden bestuurd door Oost-Europese chauffeurs. Dit zal naar verwachting leiden tot eerlijker concurrentie en hopelijk een veiliger verkeerssituatie.

Tachograaf bestelauto Duitsland

In Duitsland gelden andere regels met betrekking tot tachografen in bestelauto’s , waar bedrijven rekening mee moeten houden. Zo geldt daar een tachograafplicht voor voertuigen met een toegestane maximum massa vanaf 2800 kilogram. Voor voertuigen tot 3500 kilogram is een registratieformulier voldoende als er geen tachograaf aanwezig is, maar als er wel een tachograaf aanwezig is, moet deze worden gebruikt. Daarnaast moet de chauffeur in Duitsland de laatste 28 kalenderdagen kunnen verantwoorden met tachograafgegevens of een patronaal attest. Bij niet-verantwoorde dagen wordt per dag een boete opgelegd.

Aan de slag met een digitale tachograaf in uw bestelauto

Bent u geïnteresseerd in een digitale tachograaf in uw bestelauto en wilt u een offerte aanvragen? Of wellicht meer informatie over dit product? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag verder! Tachobyte levert sinds 2007 betrouwbare tachograafoplossingen die uw onderneming het een stuk gemakkelijker maken. Met onze oplossing hoeft u nooit meer handmatig de digitale tachograaf uit te lezen en bovendien heeft u altijd alle gegevens beschikbaar in het vereiste formaat en voorkomt u gedoe met de inspecteur.

Vraag een offerte aan