De tweede generatie digitale tachograaf, de Smart tachograaf , is officieel verplicht voor vrachtwagens en bussen die vanaf 15 juni 2019 op kenteken worden gezet. TachoByte haar systeem is volledig compatibel met zowel de eerste en tweede generatie tachografen. Met deze nieuwe generatie digitale tachograaf komen ook een aantal veranderingen ten opzichte van de eerste generatie tachografen.
Positiebepaling smart tachograaf
De smart tachograaf registreert automatisch via satellietsystemen (GNSS) de posities van de voertuigen om de 3 uur en slaat deze informatie op. Met het TachoByte systeem heeft u elke minuut een actuele locatie.
Tweede generatie tachograafkaart geschikt voor beide tachografen
Met deze nieuwe generatie digitale tachograaf (G2 tachograaf) komen ook nieuwe smart tachograafkaarten. Deze nieuwe smart tachograafkaarten kunnen ook worden gebruikt in tachografen van de eerste generatie en andersom geldt dit ook. De bestuurderskaart van de eerste generatie hoeft dus niet vervangen te worden bij aanschaf van een nieuwe tachograaf.
Controles op gesjoemel met tachografen
De smart tachograaf beschikt over een DSRC (Dedicated Short Range Communication) antenne. Controlerende instanties kunnen op korte afstand hiermee controles uitvoeren. Rij- en rusttijden kunnen niet uitgelezen worden door controlerende instanties op een afstand, maar wel kan er gezien worden of er zonder kaart gereden wordt.
Boetes
Via het DSRC systeem in de smart tachograaf zullen niet automatisch boetes worden uitgedeeld. De controlerende instantie kan echter wel kiezen om de tachograaf en het voertuig te controleren. De normale steekproeven langs de snelweg zijn echter ook gewoon nog mogelijk.
TachoByte compatibel met eerste- en tweede generatie tachografen
Tachobyte haar innovatieve systeem maakt het mogelijk om alle gegevens op één overzichtelijk platform uit te lezen. Ons platform verwerkt eerste generatie tachografen en de tweede generatie tachografen op één systeem, hierdoor is TachoByte uniek in haar vakgebied.