15-02-21

ILT scherpt handhaving rij- en rusttijden aan.

Vanaf 1 februari heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de handhaving bij de overschrijding van rij- en rusttijden in het wegvervoer en bij fraude met de tachograaf verscherpt.
ILENT Auto

Vanaf 1 februari heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de handhaving bij de overschrijding van rij- en rusttijden in het wegvervoer en bij fraude met de tachograaf verscherpt. Zo kijken de handhavers verder terug in de historie van de tacho en kan bij tachofraude de bestuurderskaart van de chauffeur worden ingenomen.

Dit is te lezen in een artikel op de website van www.ttm.nl. “De Reden voor de aanscherping is dat de ILT ziet dat ondernemers en chauffeurs de wet blijven overtreden en hierbij steeds naar andere vormen en manieren van fraude zoeken”.

Langere periode

Zo kan bij ernstige overtredingen van de rij- en rusttijden over een langere periode een boete opgelegd worden. Sinds 1 februari beboet de ILT voor ernstige overtredingen van de rij- en rusttijden vanaf de laatst genoten wekelijkse rusttijd. Als een chauffeur in deze periode een ernstige overtreding heeft begaan, zoals bijvoorbeeld een veel te korte dagelijkse rusttijd, loopt de onderneming het risico hiervoor alsnog een boete te krijgen.

Hans Drijer, senior inspecteur wegvervoer: “Voorheen keken we tijdens wegcontroles voor wat betreft overtredingen maximaal een dag terug. Tijdens bedrijfsinspecties beoordelen we namelijk de naleving van de rij- en rusttijden over een langere periode. Maar omdat de pakkans op heterdaad tijdens wegcontroles erg klein is, kwamen overtreders in sommige gevallen weg met – soms zeer ernstige – overtredingen.

Manipulatie en Fraude

Als tijdens een wegcontrole manipulatie met de tachograaf wordt ontdekt, riskeren zowel de transportonderneming als de bestuurder een boete (respectievelijk 10.375 euro en 1.500 euro). Dit helpt blijkbaar niet afdoende. Daarom lopen chauffeurs die in een vrachtwagen met een gemanipuleerde tachograaf rijden, vanaf nu het risico hun bestuurderskaart kwijt te raken als er op heterdaad wordt geconstateerd dat er technisch wordt gemanipuleerd met de tachograaf.

Bij een bedrijfsinspectie wordt bij fraude alleen een boete opgelegd aan de ondernemer. “Dat is per 1 februari veranderd”, stelt Drijer. “Als we constateren dat de chauffeur een duidelijke rol heeft gehad of een handeling heeft verricht waardoor het mogelijk was om te manipuleren met een bestuurderskaart of de tachograaf, dan riskeert ook de chauffeur een boete van 1.500 euro.

TachoByte: kies voor zekerheid

Tachobyte levert sinds 2007 betrouwbare tachograafoplossingen die uw onderneming het een stuk gemakkelijker maken. Met onze oplossing hoeft u nooit meer handmatig de digitale tachograaf uit te lezen en bovendien heeft u altijd alle gegevens beschikbaar in het vereiste formaat en voorkomt u gedoe met de inspecteur.

Remote Download
Remote download van bestuurderskaarten en voertuigmassageheugen uit de digitale tachograaf

Ook op uw smartphone en tablet
Geen lokale software nodig, alles loopt via de TachoByte cloud en is te benaderen vanaf ieder device

Uitgebreide rapportages
Met één druk op de knop exporteert u handige overzichten over de rij- en rusttijden van uw chauffeurs

Geïntegreerde overtredingsmodule
Direct inzicht in de rij- en rusttijden van uw bestuurders

 

Vraag een offerte aan