10-11-20

“Wie nog nooit een boete heeft gehad mag het zeggen.”

We hebben het natuurlijk over het gehoorzamen aan de rij- en rusttijdenwet en alles wat daarbij komt kijken.
ipad overtredingen

“Wie nog nooit een boete heeft gehad mag het zeggen.”

De opleiding tot advocaat is er niet bij.

Veilig rijden of de bak op een lastige plek parkeren kost net zoveel concentratie.

We hebben het natuurlijk over het gehoorzamen aan de rij- en rusttijdenwet en alles wat daarbij komt kijken. Want of je nou ondernemer bent of dagelijks achter het stuur zit: als je in het wegvervoer zit, heb je ermee te maken, en niet zo’n beetje ook.

Natuurlijk is iedereen bekend met de wekelijkse rust, de verkorte wekelijkse rust of de tweewekelijkse rust. En maar goed ook. Een vermoeide chauffeur is een gevaar op de weg. Bovendien misbruiken sommige bedrijven de regels waardoor er oneerlijk concurrentievoordeel ontstaat.

Plat gezegd heeft de rijtijdenwet goede bedoelingen: “Het verbeteren van de veiligheid en het voorkomen van oneerlijke concurrentie.” Helaas heeft elk voordeel nog altijd z’n nadeel: zo kost de administratie veel tijd en een foutje (en daarmee ook een hoge boete) komt vaak voor.

Daarnaast is er altijd een spanningsveld tussen chauffeurs en inspecteurs. Inspectie blijft namelijk mensenwerk, ondanks de digitale tachograaf en sinds dit jaar de smart tacho. Immers, de ene inspecteur zal een foutje in de administratie over het hoofd zien, terwijl de andere voor het minst of geringste een boete uitschrijft. En helaas maakt het nog altijd een groot verschil uit welk land je komt en in welk land je geïnspecteerd wordt.

Met moderne apparatuur zou het allemaal niet zo moeilijk moeten zijn. Op het juiste moment het juiste knopje indrukken en klaar is kees. Toch?

Helaas is niets minder waar.

Een foutje is zo gemaakt en bij TachoByte zeggen we voor de grap wel eens: “Wie nog nooit een boete heeft gehad mag het zeggen”.

Wat te denken van een chauffeur die tijdens het weekend en tijdens z’n wekelijkse rust de wagen nog even verplaatst? Hiermee verbreekt hij onbedoeld en waarschijnlijk ook onbewust zijn rustperiode. Het resultaat? Een overtreding t.w.v. maximaal € 1.000.

En wat te denken van het niet tijdig uitlezen van de bestuurderskaart of het geheugen van je tachograaf? Een tijdrovende activiteit die je gemakkelijk vergeet of die je je te laat herinnert. En dan zwijgen we nog maar even over de fouten die downloadkeys op kunnen leveren, waardoor je alles weer opnieuw kunt doen.

Kan het dan niet eenvoudiger?

Jazeker. Bij TachoByte maken we sinds de invoering van de digitale tachograaf slimme software die ervoor zorgt dat zowel het massageheugen van de tacho als de chauffeurspas op afstand uitgelezen worden, ruim op tijd en in het wettelijk vereiste formaat.

Het resultaat? Nooit meer boetes voor het te laat uitlezen natuurlijk. Bovendien bespaar je een hoop tijd (en van wat we mogen geloven, een hoop frustratie).

Maar dat is nog niet alles.

Als je alle data immers digitaal hebt, dan kan je daar ook informatie uithalen. Zo kan je als werkgever prima zien welke chauffeurs zich netjes aan de regels houden en wie er (structureel) overtredingen begaan. Bovendien wordt het een stuk eenvoudiger om proactief op te sporen wie er moet rusten, wat het plannen veel makkelijker maakt. Overigens hoef je hier als planner niet voor te graven in de gegevens: ons systeem geeft automatisch waarschuwingen bij overtredingen. En heb je een rapportage nodig? Dat regel je in een handomdraai.

De volgende stap zetten in slim wegvervoer? Je doet het samen met TachoByte, sinds 2007 dé tachospecialist.

Kijk voor meer informatie op onze website of vraag een vrijblijvende offerte aan via www.tachobyte.nl.

Vraag een offerte aan