27-10-20

Hoe om te gaan met tachograaffraudeurs? Een kijkje in de keuken bij ILT.

Truck driving on the road

Het is een bekend fenomeen: een vrachtwagen is naar de kant gehaald door een inspecteur van ILT, de Inspectie Leefomgeving & Transport. Tijdens de controle worden de tachograafdata en de gegevens van de bestuurderskaart grondig doorgelicht op zoek naar overtredingen. Wie de rij- en rusttijdenwet overtreedt krijgt een boete, wie zich netjes aan de regels houdt mag doorrijden.

Maar wat als de rij- en rusttijden niet kloppen?

Al sinds de introductie van de tachograaf in Duitsland in 1952 is tachograaffraude aan de orde van de dag. Immers: wie de digitale tachograaf een tijdje ‘uit’ kan zetten, kan nèt even wat langer doorrijden zonder te moeten rusten.

En wat te denken van de onderhoudscontracten?

In een wereld waar steeds meer ingezet wordt op kosten per kilometer en waarin iedere vrachtwagen na een bepaald aantal kilometers ‘naar de kant’ moet, is frauduleuze software voor een tachograaf die wat minder kilometers registreert best aantrekkelijk.

Het kat-en-muisspel tussen ILT en fraudeurs

Natuurlijk zit de ILT niet stil.

In een interview met digitaal magazine voor handhavers ToeZine, geven inspecteurs aan hoe er ieder jaar weer een wapenwedloop is tussen fraudeurs en inspecteurs. Het ene moment is er een nieuwe methode om de tachograaf te beïnvloeden en is de pakkans erg laag. Na een tijdje ontdekken inspecteurs de nieuwe methode en neemt de pakkans weer toe.

Fraudeurs worden echter steeds slimmer en dus moet ook ILT zich aanpassen.

Want waar vroeger veel fysieke methodes werden gebruikt om met tachograafdata te sjoemelen, wordt tegenwoordig vaak de software aangepast. En dat is veel moeilijker op te sporen met traditionele methodes.

Daarom zet ILT ook andere methodes in om de trucage te vinden.

Van inspectie langs de weg, tot data-analyse

Net als veel andere organisaties grijpt ook ILT namelijk naar digitale maatregelen. Natuurlijk kennen we sinds de introductie van de smart tachograaf al de DSRC-interface: ook wel bekend als het systeem waarmee ze je op afstand kunnen controleren.

Een kijkje in de keuken leert echter dat er meer mogelijk is: zo kunnen inspecteurs bij een controle de tachograafdata vergelijken met data uit het verleden. Zijn er afwijkingen die erg vreemd zijn of niet kloppen? Dan is er misschien sprake van fraude. Is er niets vreemds aan de hand? Dan is dit waarschijnlijk een bedrijf dat zich netjes aan de regels houdt.

Op die manier zoeken handhavers dus risicogericht naar bedrijven die de wet overtreden en kunnen bedrijven die zich netjes aan de regels houden gewoon doorrijden.

Van keiharde fraude naar onbenullige foutjes

Nu de focus steeds meer op data komt te liggen en minder op het detecteren van geknoei met tachografen, bestaat ook de kans dat er meer boetes worden uitgedeeld voor ‘onbenullige foutjes’ van welwillende chauffeurs.

Want wat te denken van een parking die vol staat waardoor je net even te lang doorrijdt? Een weekendrust die per ongeluk wordt onderbroken? Niet op tijd uitlezen van de tachograaf? Stuk voor stuk zijn het overtredingen van mensen die niets kwaads in de zin hebben, maar wel beboet worden.

Wat helpt is een oplossing die ervoor zorgt dat de administratie altijd op orde is en tegelijkertijd pro-actief aangeeft waar nog foutjes worden gemaakt. Bij TachoByte noemen we dit de tachograafanalyse, die ook wel bekend staat als de overtredingenmodule. Hiermee hebben we bij talloze klanten al duizenden euro’s kunnen besparen.

Is jouw bedrijf de volgende? Maak ook gebruik van de mogelijkheden van de digitale wereld en vraag nu een vrijblijvende offerte aan van een systeem dat zichzelf terugverdient.

Vraag een offerte aan