10-12-16

Verbod op rusten in de cabine binnenkort gehandhaafd

BAG Voertuig

Vorige week donderdag kwam vanuit Duitsland het nieuws dat ook zij gaan handhaven op het verbod van de 45-uurs rust in de cabine. Dit zou betekenen dat Nederland als enige land in West-Europa nog zou gedogen dat chauffeurs een weekendrust zo nu en dan in de cabine doorbrengen.

Iedere chauffeur moet na een week rijden minimaal 45 uur aaneengesloten rusten. Er zijn diverse uitzonderingen op deze regel, maar heel kort door de bocht komt het hierop neer. Bij lange ritten naar het buitenland kunnen chauffeurs deze rust weleens in de cabine doorbrengen. Veel chauffeurs zullen dit al jarenlang doen en er geen enkel probleem mee hebben. Sinds enkele jaren is dit in steeds meer Europese landen echter verboden, wat kan leiden tot hoge boetes en soms zelfs voorwaardelijke gevangenisstraffen. Een bizarre situatie natuurlijk, zeker voor chauffeurs die jarenlang op deze manier hebben gewerkt.

In 2014 heeft Frankrijk als eerste een wet aangenomen die het voor chauffeurs verbiedt om tijdens de 45-uurs rust in de cabine te verblijven. In navolging van de Fransen hebben ook België, Oostenrijk en, waarschijnlijk vanaf eind januari, Duitsland zich bij deze interpretatie van de Europese wetgeving aangesloten. Daarmee lijkt Nederland voorlopig het enige land waar het nog wel toegestaan is. Ondernemersorganisatie TLN pleit ervoor dat het beleid in heel Europa uniform wordt gehandhaafd. Echter ziet TLN wel graag een kleine aanpassing van de wet tegemoet: het moet 1 keer in de 4 weken mogelijk zijn voor een chauffeur om zijn wekelijkse rust in de cabine door te brengen.

Het is nog even afwachten hoe zich dit de komende tijd gaat ontwikkelen. Vooralsnog lijken vooral ondernemers en chauffeurs de dupe te worden van de nieuwe wetgeving. Ondernemers moeten hun planningen aanpassen en sommige chauffeurs verblijven liever in hun eigen cabine dan in sommige chauffeurshotels waarvan de kwaliteit op zijn zachtst gezegd bedenkelijk is. TLN heeft de situatie inmiddels aangekaart bij de Europese Commissie, maar de ervaring leert dat deze niet erg snel reageert op de landelijke wetgeving en pas optreedt als het kwaad vaak al geschied is.

Uiteraard houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen. Tot die tijd is hier een overzicht te zien van de huidige regels voor rij- en rusttijden.

Vraag een offerte aan