15-09-16

Platooning binnenkort in de praktijk?

We noemden platooning al eens in één van onze artikelen waarbij vrachtwagens brandstof besparen door dichter op elkaar te gaan rijden om zo de luchtweerstand te verminderen. De techniek waar de laatste jaren veel mee getest lijkt steeds dichterbij te komen.

Het lijkt heel eenvoudig: vrachtwagens die in een ‘platoon’ zitten communiceren met elkaar waardoor ze exact van elkaar weten wanneer er hoe hard geremd wordt of gasgegeven. Hierdoor verdwijnt dus de afstand die nodig is in verband met de reactiesnelheid waar bij een menselijke chauffeur wel rekening mee gehouden wordt. Dicht op elkaar rijden heeft natuurlijk een paar vanzelfsprekende voordelen: minder ruimte nodig, dus minder files. Minder luchtweerstand, dus een lager brandstofverbruik. Minder ongelukken omdat de vrachtwagens uitstekend op elkaar reageren. En tot slot: de achterste vrachtwagens behoeven nauwelijks aandacht van een chauffeur.

Klinkt allemaal leuk, maar er zijn uiteraard ook wat bezwaren. Doordat er minder controle nodig is van een chauffeur kan dit ook betekenen dat deze niet helemaal bij de les is als menselijk ingrijpen wel wordt vereist. Ook is platooning vooral geschikt voor langere afstanden op de snelweg en veel minder voor in de bebouwde kom. Tot slot is er natuurlijk een stukje angst dat het mis gaat, puur omdat de vrachtwagens zo dicht op elkaar rijden. De afgelopen jaren is er echter steeds meer getest met platooning en binnenkort wordt de techniek op de proef gesteld door enkele grote transporteurs in Nederland.

BNR kondigt aan dat grote bedrijven als Albert Heijn, Jumbo en Unilever het komende jaar gaan testen om in kolonnes te rijden. Rijkswaterstaat is akkoord met de proef waarbij vrachtwagens via hun wi-fi systeem met elkaar communiceren. Er zijn nog wat twijfels over de stabiliteit van de wi-fi verbinding maar volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat is dat juist het doel van de pilot, ‘waarbij ook wel iets mis mag gaan’. Of platooning na de pilot direct in een wetsvoorstel kan worden gegoten is nog even de vraag en zal uiteraard afhangen van de resultaten van de pilot.

Bij TachoByte zijn we dagelijks beter om transport nèt iets efficiënter en beter te maken. Daarom volgen we ook deze ontwikkeling uiteraard op de voet en zullen we u op de hoogte houden!

Vraag een offerte aan