15-07-16

Handhaving minimumloon Frankrijk laat op zich wachten

Vorige week schreven we al kort over de invoering van het minimumloon in Frankrijk per 1 juli. Hoewel er al wel gecontroleerd wordt op dit minimumloon worden de regels door de Franse inspecteurs nog niet gehandhaafd.

Er is veel te doen om de invoering van het minimumloon in Frankrijk. Zowel de eisen om te voldoen aan de nieuwe wetgeving als de invoering van de nieuwe wetgeving worden hevig bekritiseerd. Om te beginnen moeten transporteurs, transitovervoer en eigenrijders uitgezonderd, voldoen aan een aantal minimumeisen: een Franssprekende vertegenwoordiger, gevestigd in Frankrijk en 24/7 beschikbaar. Registreren van chauffeurs met een geldigheidsduur van 6 maanden. Opsturen van salarisstroken en het opsturen van arbeidscontracten. Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Daarnaast zijn boetes met een maximale hoogte van € 4.000, – niet mis.

Daarnaast is er veel te doen over de invoering van de nieuwe wetgeving zelf. Zo was het chauffeursattest dat benodigd was om chauffeurs te registreren pas 2 dagen voor de invoering van de wetgeving beschikbaar. Een onmogelijke opgave dus voor transporteurs om alle benodigde administratie op tijd rond te krijgen. Hetzelfde geldt voor het vinden van een Franse vertegenwoordiger die in Frankrijk gevestigd is en 24/7 beschikbaar is, iets wat in de praktijk een erg grote opgave blijkt te zijn voor transporteurs.

Volgens TotaalTrans wordt de handhaving van het minimumloon echter nog even in de vriezer gezet zodat bedrijven iets langer de tijd hebben om aan de administratieve eisen te voldoen. De uitstelling van de handhaving is het resultaat van wekenlang lobbyen door allerlei belangenbehartigers, die hiermee een mooi resultaat hebben behaald. De Franse inspecteurs zullen de komende tijd al wel veel controleren, maar er worden nog geen boetes uitgedeeld. Voorzichtigheid blijft wel geboden: begin deze maand werd er nog gedreigd met hoge boetes.

Voor bedrijven die de komende tijd goederentransport verrichten in Frankrijk en problemen krijgen met de nieuwe wetgeving adviseert TLN om direct contact op te nemen. Dit kan bijvoorbeeld via de organisatie Transport in Nood. Chauffeurs die kort na de invoering van het minimumloon al boetes dreigden te ontvangen hebben deze met behulp van Transport in Nood al weten te voorkomen. Ook biedt Transport in Nood uitkomst voor bedrijven die nog geen vertegenwoordiger hebben kunnen vinden. In samenwerking met een partner biedt het bedrijf een Franstalige vertegenwoordiger aan die gevestigd is in Frankrijk en 24 uur per dag te bereiken is.

Vraag een offerte aan