15-04-16

FNV opnieuw in actie tegen eye tracking

TachoByte Support Medewerker

Het afgelopen half jaar hebben we diverse artikelen geschreven over de pilot van verzekeraar TVM om eye tracking toe te passen in vrachtwagencabines. Er zijn veel zorgen op het gebied van privacy en vakbond FNV is inmiddels een actie gestart bij één van de bedrijven die deelneemt aan de eye tracking pilot.

Eye tracking

Eye tracking is een techniek waarbij met behulp van een klein cameraatje het oog van een chauffeur in de gaten wordt gehouden. Als het oog de verkeerde richting op kijkt, te vaak dicht zit of veel knippert dan kunnen dit tekenen van vermoeidheid en slechte concentratie zijn. Volgens de verzekeraar kunnen op deze manier onveilige situaties beter worden geanalyseerd. TVM wil eye tracking combineren met een dashboard camera en een blackbox (apparaat dat afwijkingen in het rijgedrag registreert). Iedere keer als een afwijking zich voordoet kunnen de beelden van de dashboard camera 10 seconden voor en na de afwijking worden opgeslagen.

Kritiek op eye tracking

Volgens de vakbond zijn de cameraatjes erg privacygevoelig. In feite wordt met behulp van eye tracking gewoon continu gefilmd wat een chauffeur aan het doen is. Daarnaast denkt de vakbond zelfs dat de technologie averechts kan werken. Meetapparatuur in de cabine om chauffeurs te controleren zorgt voor veel stress voor een vakman die toch al overladen wordt in strakke planningen in een wereld waar de marges steeds kleiner worden. Volgens de vakbond is eye tracking geen goede oplossing, maar kan men beter eens kijken naar de transportplanningen. Als die wat socialer worden kunnen chauffeurs meer uitgerust op weg en is eye tracking overbodig.

Eye tracking en rusttijden

De oplossingen van TachoByte lezen automatisch de digitale tachograaf uit. Op basis van de uitgelezen gegevens kunnen we rapporten genereren waarin overtredingen van de rij-en rusttijd te zien zijn. Deze overtredingen kunnen duiden op een te strakke planning, of onoplettendheid van de chauffeur. Daarnaast is er geen eye tracking nodig om te onderzoeken of een chauffeur niet uitgerust is. Je kan immers wel aannemen dat een chauffeur niet uitgerust is wanneer hij te lang achter het stuur heeft gezeten. De conclusie? Je hebt niet altijd dure technologie nodig die inbreuk doet op je privacy en je een kleine kans op verbetering van de veiligheid biedt.

Geen gezeur met privacy, geen dure technologie. Gewoon een deugdelijke oplossing. Neem voor meer informatie contact op of vraag direct een offerte aan.

Vraag een offerte aan