Nauwkeurige registratie van rijtijden en voertuigprestaties is verplicht. Ontdek hoe je een digitale tachograaf uitleest, analyseert en beheert.
VDO digitale tachograaf uitlezen via smartphone of computer
Wat is een digitale tachograaf en waarom is deze verplicht?
Sinds 1 mei 2006 zijn voertuigen van 3,5 ton of meer verplicht uitgerust met een digitale tachograaf. Deze registreert onder andere:
- Rijtijden en rusttijden van de chauffeur
- Snelheid en afgelegde afstand
- Andere werkzaamheden zoals laden/lossen
Hoe en wanneer moet ik de chauffeurskaart uitlezen?
- Uitlezen uiterlijk elke 28 dagen
- Opslag in de tachograaf wordt per 28 dagen overschreven
Wat is massaopslag en wanneer moet deze worden uitgelezen?
- Uitlezen verplicht elke 90 dagen
- Bevat rij- en rusttijden, snelheid en afgelegde afstand
- Alle gegevens blijven beschikbaar voor controle en analyse
Welke apparatuur en software heb ik nodig?
- Tachograaflezer voor chauffeurskaart
- Massaopslag uitleesapparatuur
- Software om gegevens te decoderen en te analyseren
Met de juiste software kun je overtredingen van de rij- en rusttijden opsporen en rapportages genereren.
Soorten tachograafkaarten
| Kaarttype | Doel | Kleur / geldigheid |
|---|---|---|
| Bestuurderskaart | Persoonlijke rij- en rusttijden registreren | Wit, 5 jaar |
| Bedrijfskaart | Gegevens van voertuigen en massaopslag downloaden | Geel, max. 230 records |
| Controlekaart | Inspectie en handhaving | Blauw, 230 records |
| Werkplaatskaart | Installatie, kalibratie en onderhoud | Rood, 1 jaar, persoonlijke pincode |
| Tijdelijke bestuurderskaart | Niet-EU chauffeurs | Max. 185 dagen |
Effectief een tachograaf uitlezen
- Steek de bestuurderskaart in de tachograaf of gebruik een lezer voor massaopslag
- Gebruik software om de bestanden te decoderen
- Controleer of de rij- en rusttijden correct zijn geregistreerd
- Archiveer de gegevens volgens wettelijke termijn
Symbolen op een digitale tachograaf
- Rijden: voertuig in beweging
- Andere werkzaamheden: laden/lossen, werk gerelateerd
- Tachograaf beschikbaar: stand-by
- Pauze: geregistreerde rusttijd
Veilig archiveren van tachograafgegevens
- Minimaal 1 jaar bewaren (langer voor belastingdoeleinden)
- Back-ups lokaal en op bedrijfsserver
- Gegevens beschermen volgens AVG
- Gebruik een overzichtelijk systeem of softwarepakket
Smart Tachograaf 2 en Kiwa-register
De Smart Tachograaf 2 is verplicht voor vrachtwagens en bussen vanaf 15 juni 2019. Voor het aanvragen van tachograafkaarten en vergunningen wordt het Kiwa-register gebruikt.
Vrijblijvende offerte aanvragen
Ontvang nog dezelfde werkdag een vrijblijvende offerte van ons. Duizenden tevreden klanten gingen u voor en geven ons gemiddeld een 9,3!FAQ – Veelgestelde vragen over digitale tachografen
Hoe vaak moet ik de chauffeurskaart uitlezen?
Elke chauffeur moet zijn bestuurderskaart uiterlijk elke 28 dagen uitlezen.
Hoe vaak moet de massaopslag worden uitgelezen?
Elke 90 dagen om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen.
Welke gegevens registreert een tachograaf?
- Rijtijden en rusttijden van de chauffeur
- Snelheid en afgelegde afstand
- Andere werkzaamheden zoals laden en lossen
Wat is het verschil tussen de chauffeurskaart en de massaopslag?
De chauffeurskaart registreert persoonlijke rij- en rusttijden, terwijl de massaopslag alle voertuiggegevens bevat, zelfs zonder kaart aanwezig.
Welke soorten tachograafkaarten zijn er?
- Bestuurderskaart
- Bedrijfskaart
- Controlekaart
- Werkplaatskaart
- Tijdelijke bestuurderskaart
Hoe kan ik een tachograaf effectief uitlezen?
- Steek de bestuurderskaart in of gebruik een lezer voor massaopslag
- Gebruik software om de bestanden te decoderen
- Controleer de registratie van rij- en rusttijden
- Archiveer de gegevens correct
Wat is de Smart Tachograaf 2?
De tweede generatie digitale tachograaf die sinds 15 juni 2019 verplicht is voor nieuwe voertuigen. Registreert gegevens veilig en voldoet aan EU-verordening 165/2014.