11-04-25

Europese transportsector kraakt onder dreigend chauffeurstekort

Chauffeurstekort: Europa dreigt vast te lopen zonder ingrijpen.
controles

Volgens een recent artikel van TTM.nl groeit het tekort aan vrachtwagenchauffeurs uit tot een tikkende tijdbom onder het Europese wegtransport. De International Road Transport Union (IRU) luidt de noodklok: wereldwijd staan er 3,6 miljoen chauffeursvacatures open, en Europa is een van de zwaarst getroffen regio’s.

Vergrijzing en een zorgwekkend lage instroom

De cijfers zijn alarmerend. Bijna 32 procent van de Europese chauffeurs is ouder dan 55 jaar, terwijl slechts 6,5 procent jonger is dan 25. In landen als Duitsland en Italië is dat aandeel zelfs lager dan 3 procent. Nog zorgwekkender: in 2024 is het aantal jonge chauffeurs met bijna 6 procent gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. Als deze trend aanhoudt, zullen binnen vijf jaar tot 600.000 chauffeurs met pensioen gaan zonder dat er voldoende vervangers zijn.

Werkplezier en beloning zijn niet het probleem

Opvallend is dat de waardering voor het beroep juist hoog is. Maar liefst 81 procent van de Europese vrachtwagenchauffeurs is tevreden met hun werk, en onder jongeren is dit zelfs 89 procent. Ook op het gebied van loon zijn de vooruitzichten positief: in vrijwel alle onderzochte landen ligt het salaris van een chauffeur tussen de 30 en 135 procent boven het bestaansminimum.

Barrières bij de instroom van nieuwe chauffeurs

De grootste uitdaging zit in de toegang tot het beroep. De kosten voor rijopleidingen zijn hoog, de bureaucratie is complex en de minimumleeftijd om te beginnen ligt vaak te hoog. IRU spreekt in dit kader over een ‘school-to-wheel gap’ die jongeren ontmoedigt om het stuur in handen te nemen. Om die trend te keren pleit de organisatie voor het verlagen van de instapleeftijd, subsidiëring van opleidingen en flexibelere leertrajecten.

Gebrek aan voorzieningen als extra drempel

Naast de instroomproblemen ervaren veel chauffeurs ook praktische knelpunten onderweg. Zo voldoet slechts 10 procent van de Europese truckparkings aan de veiligheidseisen en is er een tekort van ongeveer 100.000 parkeerplaatsen. Daarnaast rapporteren veel chauffeurs dat zij slecht worden behandeld op laad- en loslocaties, wat de aantrekkelijkheid van het beroep verder schaadt.

Oproep tot een integrale aanpak

Volgens IRU-secretaris-generaal Umberto de Pretto is de tijd voor vrijblijvendheid voorbij. “Zonder ingrijpen verliest Europa niet alleen chauffeurs, maar ook economische slagkracht.” De oplossing ligt volgens hem in een samenhangende aanpak: betere voorzieningen, een eerlijker imago en het wegnemen van toetredingsdrempels.

TachoByte: kies voor zekerheid

Tachobyte levert sinds 2007 betrouwbare tachograafoplossingen die uw onderneming het een stuk gemakkelijker maken. Met onze geavanceerde tachograaf software hoeft u nooit meer handmatig de digitale tachograaf uit te lezen en bovendien heeft u altijd alle gegevens beschikbaar in het vereiste formaat en voorkomt u gedoe met de inspecteur.

Vraag een offerte aan