03-05-21

Boetes voor ouderwetse vorm van tachofraude

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) hield donderdag controle op de A1 bij Apeldoorn. Daar liep de ILT aan tegen een wat ouderwetse vorm van tachofraude.
ILENT Auto

Op de website van TTM stond op 30-4-2021 een artikel over een controle van de De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op donderdag op de A1 bij Apeldoorn. De ILT liep tegen een ouderwetse vorm van tachofraude aan.

In dit artikel staat te lezen dat er een vrachtwagen werd aangehouden met een analoge tachograaf. “De chauffeur bleek het middenveld van de tachoschijf niet volledig te hebben ingevuld.” Hiervoor kreeg hij een boete. Echter blijkt ook dat hij niet in loondienst was van de vervoerder en dus moest de chauffeur per direct worden afgelost.

Maar de nieuwe chauffeur had de schijf van de dag voor de controle weggegooid. Hij wilde overtredingen van de rij- en rusttijden verbergen. Ook deze chauffeur kreeg dus een boete en een bevel tot staken van arbeid (BSA) voor een duur van 45 uur. Een derde chauffeur die ter plaatse moest komen, moest het vervolgens overnemen.

Bij dezelfde controle op de A1 bij Apeldoorn bleek in een andere vrachtwagen een chauffeur te rijden die geen chauffeurskaart in de tachograaf geïnstalleerd had. De chauffeur was de directeur van de BV zelf. Volgens dezelfde chauffeur was deze chauffeurskaart van hem al jaren verlopen. Hij was vergeten een nieuwe aan te vragen, zei hij. Volgens de chauffeur rijdt hij normaal met een analoge tachograaf. Ook deze chauffeur kreeg een boete (4400 euro) en een BSA.

TachoByte

Alle oplossingen van TachoByte downloaden dagelijks de gegevens van de bestuurderskaart. Bij iedere status wijziging van de tachograaf wordt bovendien een nieuwe resterende rijtijd berekend. Daarnaast wordt het massageheugen van de digitale tachograaf (ook G2 smart tacho) één keer per week gedownload. kijk voor meer informatie op onze website, of vraag direct een vrijblijvende offerte aan.

Vraag een offerte aan