Vorige week werden details over de Tesla Semi bekend gemaakt, de elektrische truck van het bedrijf van Elon Musk die de transportwereld moet gaan veroveren. Is de truck echt zo bijzonder of zijn het vooralsnog gouden bergen?
TTM schreef een uitgebreid artikel over de allereerste elektrische vrachtwagen van Tesla. De beloftes van de bouwer van elektrische voertuigen zijn, zoals we gewend zijn, niet mis. Van 0 naar 96 km/h in 5 seconden, met 105 km/h een 5-procentshelling op en 98% regeneratie van energie bij het remmen waardoor je in theorie nooit meer de remvoeringen hoeft te vervangen.
Hoe zit het dan met het bereik van de truck? Het bereik van elektrische voertuigen is bij personenauto’s vaak al een struikelblok, laat staan bij wegvervoer waar de afstanden vaak nog veel langer zijn. Naar eigen zeggen is het bereik zo’n 800 kilometer en ook het snelladen waar de voertuigen van Tesla om bekend staan is mogelijk. Binnen 30 minuten is 80% van de accu weer opgeladen, wat goed is voor zo’n 640 kilometer.
In een wereld waar de marges ieder jaar klein worden zijn beloftes over bereik, acceleratie en milieuvriendelijkheid natuurlijk mooi, maar telt maar een factor écht mee: de kosten. Tesla doet geen uitspraken over de aanschafprijs (die naar verwachting veel hoger ligt dan die van een normale vrachtwagen), maar claimt wel dat eigenaren van de trucks, op basis van een miljoen kilometer, 200.000 dollar (170.000 euro) goedkoper uit zijn.
Of de truck echt de transportmarkt gaat veroveren is nog even de vraag. De truck gaat waarschijnlijk in 2019 pas in productie.