05-12-18

Mobility package goedgekeurd en op naar Europees Parlement

Truck driving on the road

De Europese Ministers hebben definitief ingestemd met het Europese Mobility Package. De maatregelen voor we transportsector kunnen nu voor goedkeuring naar het Europees Parlement. Een kort overzicht van de maatregelen en aanpassingen…

De cabotagepauze: Europa’s nieuwste wapen tegen een overschot aan cabotage

Cabotage, waarbij een chauffeur uit een land een klus uitvoert voor een bedrijf in een ander land, is toegestaan in de EU. Wel geldt er een limiet van 3 ritten per 7 dagen. Hier wordt een nieuwe eis aan vastgemaakt: vanaf nu mogen chauffeurs die cabotageritten hebben gereden 5 dagen lang geen cabotageritten meer rijden. Na 7 dagen cabotageritten volgt er dus verplicht 5 dagen pauze. Daarnaast mogen chauffeurs nog maar maximaal 4 weken in Europa onderweg zijn voordat ze verplicht naar huis moeten.

De slimme tachograaf: slimmer en sneller controleren vanaf 2024

We schreven eerder al over de slimme tachograaf. Deze maakt het mogelijk voor inspectiediensten om op korte afstand van een vrachtwagen al wat gegevens uit te lezen. Hiermee kunnen verdachte gevallen eenvoudiger van de weg worden geplukt en is er een kans dat chauffeurs die zich wel aan de regels houden gewoon door kunnen rijden. Daarnaast zijn er ook nog andere functies die het leven van de chauffeur of inspecteur iets makkelijker maken. Vanaf 2024 moet de slimme tachograaf op alle vrachtwagens zitten.

Cabinekamperen nog steeds uit den boze

Ondanks protesten van o.a. TLN blijft het verbod op cabinekamperen gehandhaafd in heel de EU. Er komt ook geen uitzondering waarbij een keer per maand in de cabine mag worden geslapen. TLN heeft al aangegeven dat ze verwachten dat de handhaving van het verbod de bouw van beveiligde parkings gaat remmen.