18-11-18

4 Veelgestelde vragen over de nieuwe kilometerheffing voor vrachtvervoer beantwoord

Europese Unie Vlag

We schreven vorige week al over de plannen van het kabinet voor de komende jaren. Een van de speerpunten was een kilomerheffing voor vrachtvervoer. Nu hiermee is ingestemd kunnen we kijken wat we kunnen verwachten.

Voor wie geldt de kilometerheffing?

Om te beginnen is het goed om te weten dat de kilometerheffing niet geldt voor al het vrachtvervoer. Zo worden o.a. landbouwvoertuigen, kranen of bedrijfswagens zwaarder dan 3.500 kg ontzien. Al het ‘normale’ vervoer over de weg gaat wel onder de kilometerheffing vallen.

Daarnaast gaat de kilometerheffing in eerste instantie alleen gelden op alle snelwegen in Nederland. In overleg met gemeenten en provincies wordt dit waarschijnlijk wel uitgebreid naar provinciale en lokale wegen.

Hoe hoog wordt de kilometerheffing?

Het exacte tarief voor de kilometerheffing is nog niet duidelijk. Er is in eerste instantie alleen gestemd dat er uberhaupt een heffing komt. Het exacte wetsvoorstel zal dus moeten uitwijzen hoe hoog de heffing wordt. Het uigangspunt hierbij is dat meer vervuiling gelijk staat aan meer belasting.

Wat vindt Europa?

Vanuit de EU zal ongetwijfeld goedkeurend worden gereageerd op de kilometerheffing. Niet vreemd, want de EU heeft onlangs zelf een richtlijn aangenomen waarmee de kilometerheffing verplicht wordt als heffingsmethode. Dit betekent niet dat een kilometerheffing verplicht is voor EU-lidstaten. Dit betekent wel dat EU-lidstaten die het gebruik van hun infrastructuur willen belasten hier alleen een kilometerheffing voor mogen gebruiken. Praktisch ieder land dus.

Wat betekent dit voor mij?

Of u nou chauffeur bent of ondernemer: waarschijnlijk betekent het voorlopig nog niets. De kilometerheffing wordt naar verwachting pas in 2023 ingevoerd. Tot die tijd zal er nog even flink gesteggeld worden over de exacte tarieven en de manier waarop de factor milieu wordt meegerekend. Uiteraard houden we u op de hoogte.