23-05-25

ILT leest tachograafgegevens rijdend uit via Smart Tacho 2.

Inspectiediensten zoals de ILT en de Duitse BALM kunnen de gegevens op afstand uitlezen via DSRC (Dedicated Short Range Communication), een techniek die ook wordt toegepast bij tolheffing.
A truck hauling cargo down a highway. Taken in Canmore, Alberta

Volgens een recent artikel op Truckstar.nl is elke vrachtwagen vanaf dit jaar verplicht uitgerust met een Smart Tacho 2. Deze nieuwe generatie tachograaf registreert automatisch de locatie van het voertuig via GPS en weet in welk land het voertuig zich bevindt. Inspectiediensten zoals de ILT en de Duitse BALM kunnen de gegevens op afstand uitlezen via DSRC (Dedicated Short Range Communication), een techniek die ook wordt toegepast bij tolheffing.

Uitzending van versleutelde gegevens

Moderne tachografen zenden elke minuut een gecodeerd databestand uit. Deze gegevens worden na een minuut overschreven en na drie uur volledig gewist. Alleen inspecteurs met een controlekaart kunnen deze bestanden ontsleutelen. In het uitgezonden signaal staan 25 gegevens, waaronder het kenteken, de kalibratiedatum van de tachograaf, stroomonderbrekingen en of het voertuig ‘out of scope’ rijdt. Persoonsgegevens zijn hierin niet opgenomen.

Voorselectie in plaats van willekeurige controle

Volgens Jeffrey Geesdorp, senior inspecteur bij de ILT, is het doel van deze techniek om gerichter te kunnen controleren. De gegevens worden gebruikt voor een voorselectie, zodat alleen voertuigen met mogelijke overtredingen aan de kant worden gezet. “Wat een inspecteur niet wil, is enkel clean-checks doen,” aldus Geesdorp. Dankzij DSRC kan de ILT zich nu beter richten op voertuigen waar mogelijk iets mis is.

Beperkte inzage en geen automatische boete

De ILT kan met de uitgezonden gegevens enkel de rijtijden van de afgelopen tien dagen inzien. Rusttijden of werktijden zonder gereden kilometers zijn niet zichtbaar, omdat dit onder de persoonlijke levenssfeer valt. Als de ILT onderweg iets verdachts ziet, wordt het voertuig van de weg gehaald voor nadere controle. Een automatische bekeuring op basis van alleen het radiosignaal is niet mogelijk.

Uitlezen vanaf korte afstand

De DSRC-signalen kunnen technisch tot circa dertig meter reiken, maar de ILT ontvangt ze in de praktijk pas binnen vijftien meter. De ILT heeft momenteel zeven systemen waarmee signalen kunnen worden opgevangen, bijvoorbeeld vanaf een viaduct, uit een berm of vanuit een voertuig. Het meest praktisch is plaatsing achter een achterruit.

Controle op aanwezigheid Smart Tacho 2

Sinds maart controleert de ILT bij reguliere controles of voertuigen voorzien zijn van een Smart Tacho 2. Er is geen aparte handhavingsactie, maar als een chauffeur wordt aangehouden en de verkeerde tachograaf aan boord heeft, volgt een boete van €2.200. Voor vrachtwagens met een Smart Tacho 1 die internationaal rijden geldt dat deze uiterlijk 18 augustus 2025 vervangen moet zijn. Vrachtwagens die voor 21 augustus 2023 zijn geregistreerd en binnenlands blijven, zijn uitgezonderd. Nieuwe voertuigen vanaf die datum moeten standaard al voorzien zijn van een Smart Tacho 2.

Het volledige artikel is te lezen op Truckstar.nl.

TachoByte: kies voor zekerheid

Tachobyte biedt sinds 2007 betrouwbare digitale tachograaf oplossingen die het werk voor uw onderneming een stuk eenvoudiger maken. Met onze geavanceerde tachograafsoftware leest u gegevens automatisch uit, heeft u altijd toegang tot alle data in het juiste formaat en voorkomt u problemen bij controles door de inspectie.

 

Vraag een offerte aan