14-04-22

Wat is de impact van Mobiliteitspakket op chauffeurstekort?

Lees hieronder wat de gevolgen van het nieuwe mobiliteitspakket zijn.

De Europese Commissie heeft het tweede deel van het Europese Mobiliteitspakket ingesteld. Veel transportbedrijven vragen zich af welke gevolgen dit heeft voor het chauffeurstekort. In Europa is er een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs en het mobiliteitspakket maak het bepaald niet makkelijker om dit probleem op te lossen. Het eerste deel van het mobiliteitspakket bevatte maatregelen over de toegang tot de markt, vestigingseisen en rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs. Het tweede deel van het mobiliteitspakket heeft als belangrijkste doel het tegengaan van postbusbedrijven. De Europese Commissie wil hiermee een einde maken aan de systematische inzet van buitenlandse bedrijven voor binnenlands vervoer, de zogenoemde cabotage en zo het risico op oneerlijke concurrentie verminderen. Daarnaast wil de Europese Commissie ook via het mobiliteitspakket de werkomstandigheden van chauffeurs in het internationale transport verbeteren. De regels worden in Europa voor alle vervoerders gelijk getrokken.

Dit zijn de gevolgen van het nieuwe mobiliteitspakket

Europa heeft besloten het wegvervoer grondig te gaan veranderen met ingang van 22 februari 2022.

  • Salarissen van chauffeurs voor cabotage en rijden in derde landen zijn gelijk aan het niveau van het land waarin het plaatsvindt
  • Strengere regels rond cabotage
  • Wijziging van arbeidstijdregeling voor vrachtwagenchauffeurs
  • Verplichting om vrachtauto’s elke acht weken terug te brengen naar het operationele centrum van het bedrijf
  • Invoering van een vergunning voor een tachograaf in bestelwagens
  • Verplichting terugkeer van de chauffeur naar het thuisland om de vier weken
  • Aanscherping van de regels voor zogenoemde postbedrijven
  • Handmatige registratie van de grensoverschrijding voor alle vrachtauto’s die in Europa een grens passeren.

Dit veranderd er voor de vrachtwagenchauffeur

Het mobiliteitspakket voor vervoer heeft ook impact op de vrachtwagenchauffeurs. Wat dit betekent voor de verladers en vervoerders bespreken wij hieronder.

Controles op rij- en rusttijden

Sinds de ingang van de nieuwe regelgeving kunnen chauffeurs in alle EU-landen onderweg gecontroleerd worden of ze niet meer dan 60 uren per week aan arbeidstijd hebben. Dit wordt middels de tachograaf gecheckt. De arbeidstijd bestaat uit rijtijd en de bestede tijd aan andere vervoerswerkzaamheden. Weekendrust in het voertuig blijft in principe verboden, deze rust moet de chauffeur op een andere plek nemen. Mocht het zo zijn dat de chauffeur niet thuis uit kan rusten, dan moet de werkgever de verblijfskosten van de chauffeur voor zijn rekening nemen.

Digitale tachograaf: verplichte registratie landsymbool

Wanneer de chauffeur een Europese grens passeert, dan moet dit handmatig op de tachograaf worden ingevoerd. De landsymbolen staan in de tachograaf vermeld, voor Nederland is dat bijvoorbeeld NL. Deze regelgeving bestaat al sinds 20 augustus 2020 voor voertuigen met een analoge tachograaf. Sinds februari is dit ook verplicht voor vrachtwagens met een digitale tachograaf. Het mobiliteitspakket wil dat alle tachografen worden vervangen door smart tachografen van de tweede generatie voor december 2024.

Verplichte terugkeer naar thuis

Een belangrijke regel in het mobiliteitspakket is dat vrachtwagens ten minste elke acht weken moeten terugkeren naar het operationele centrum van het bedrijf. Deze regelgeving geldt alleen voor vervoerders die goederen voor derden vervoeren.

bron

TachoByte: kies voor zekerheid

Tachobyte levert sinds 2007 betrouwbare tachograafoplossingen die uw onderneming het een stuk gemakkelijker maken. Met onze oplossing hoeft u nooit meer handmatig de digitale tachograaf uit te lezen en bovendien heeft u altijd alle gegevens beschikbaar in het vereiste formaat en voorkomt u gedoe met de inspecteur.

Tachograaf Analyse met TachoByte

  • Controle op alle rij tijden wetgeving
  • Controle op zowel dagelijkse als wekelijkse rusttijden
  • Ferry/Trein en meervoudige bemanning
  • Correcte invoer van activiteitet

Vraag een offerte aan