Controles
De afgelopen weken tijdens controles in Duitsland en Oostenrijk zijn veel chauffeurs beboet. Tijdens de wegcontrole bleek dat er geen handmatige aanvullingen waren uitgevoerd van de dagelijkse- of wekelijkse rij en rusttijden. De organisatie Transport en Logistiek Nederland(TLN) noemt de boetes onnodig.
Rij- en rusttijden
Wanneer de bestuurderskaart weer in de digitale tachograaf gaat, moet de periode dat de bestuurderskaart niet in de tachograaf was, handmatig ingevuld worden. Dit is eenvoudig te doen door de vragen die gesteld worden door de tachograaf tijdens het plaatsen van de kaart, maar wordt vaak vergeten.
ERRU strafpunten
Naast de onnodige boetes, leveren deze overtredingen ook 3 ERRU strafpunten op per overtreding. Als het limiet van het ERRU register overschreden wordt, dan kan dit verre gevolgen hebben. Dit kan namelijk leiden tot het intrekken van de NIWO-vergunning.
Tachobyte
TachoByte komt met een oplossing die chauffeurs en transportondernemers helpt om het aantal boetes te verlagen. De TachoByte Pro versie komt standaard met een geïntegreerde overtredingsmodule. Hierdoor kan tijdig worden bijgestuurd en kunnen chauffeurs waar nodig gecorrigeerd worden.