12-05-21

Ook TLN pleit voor meer fysieke controles.

Onlangs schreven we over strengere handhaving door ILT omdat tachograaffraude flink zou zijn toegenomen. Volgens belangenvereniging TLN is dit echter niet voldoende.
Truck driving on the road

Ook TLN pleit voor meer fysieke controles

Onlangs schreven we over strengere handhaving door ILT omdat tachograaffraude flink zou zijn toegenomen. Volgens belangenvereniging TLN is dit echter niet voldoende.

Verscherping van maatregelen

Als reactie op de toename in tachograaffraude besloot ILT de maatregelen te verscherpen. Deze verscherping betekent in de praktijk dat inspecteurs bij het controleren van tachograafdata verder terugkijken in de tijd. Waar voorheen vooral heterdaadjes en ernstige fraude werden aangepakt, wordt sinds kort meer gelet op overtredingen die langer geleden zijn, met name als het gaat om de rijtijdenwet.

Als je als chauffeur een paar weken geleden te weinig rust hebt gehad, kan je daar vandaag nu dus een boete voor krijgen wanneer je gecontroleerd wordt langs de weg. Voorheen was ILT op dit gebied coulanter, maar dit was niet in lijn met de handhaving in andere landen.

Hoeveelheid controles moet omhoog

TLN geeft aan dat door de ‘risicogerichte aanpak’ vooral vrachtwagens naar de kant worden gehaald waarvan een vermoeden is dat er iets niet klopt. Dit levert een vertekend beeld op. Daarnaast worden ook fouten meegenomen die per ongeluk zijn gemaakt of door een gebrekkige administratie. Ook dit zorgt ervoor dat de hoeveelheid tachograaffraude misschien lager is dan ILT claimt.

Naast deze kritiek geeft TLN nog een ander belangrijk punt aan: ILT haalt de controlenorm van 3% niet, wat het lastig maakt om de veiligheid en arbeidsomstandigheden van chauffeurs en andere weggebruikers te garanderen. TLN pleit dan ook voor meer fysieke controles. Dit zou betekenen dat chauffeurs vaker van de weg gehaald worden om te inspecteren of ze zich wel aan de rij- en rusttijden hebben gehouden.

Meer controles en scherpere criteria = meer boetes

Als de kritiek van TLN ook bij de (nieuwe) regering gehoor krijgt bestaat er een kans dat het aantal fysieke controles daadwerkelijk omhooggaat. Zeker in combinatie met de verscherping van de controles, waardoor langer terug kan worden gekeken, kan dit een forse stijging in het aantal boetes opleveren.

Natuurlijk is Den Haag niet de enige factor in dit verhaal. Ook de Europese Unie doet een duit in het zakje. Gelet op de mobility package en het beleid van de afgelopen jaren is het aannemelijk dat ook vanuit hier meer ingezet wordt op controle en handhaving.

Voor transportondernemers is het dus van belang dat zij hun zaken op orde hebben. Natuurlijk kan het voorkomen dat een chauffeur een keer te lang doorrijdt, of dat een planning net iets te krap is. Er zijn echter ook boetes die eenvoudig voorkomen kunnen worden, zoals een gebrekkige administratie of het niet lang genoeg bewaren van tachograafdata.

Voorkom boetes, zorg voor een deugdelijke administratie

Met TachoByte wordt zo’n administratie namelijk volledig automatisch geregeld. Bovendien hoeven chauffeurs nooit meer de chauffeurspas uit te lezen of het massageheugen van de digitale tachograaf. Een oplossing die dus niet alleen boetes voorkomt, maar ook tijd en frustratie bespaart.

Daarnaast helpt TachoByte ook om ‘echte’ overtredingen te voorkomen. Zo geeft het platform duidelijk aan wie er bijna aan z’n maximale rijtijd zit en wie nog wel even een spoedje op kan pakken. Wel zo handig.

Meer weten? Neem contact op met één van onze mensen of vraag direct een vrijblijvende offerte aan.

Vraag een offerte aan