30-12-20

Een blik op 2021

Smart tacho’s, wetswijzigingen, het aanpakken van frauders en natuurlijk: De Brexit. Wat staat de transportwereld te wachten in 2021? We zetten de belangrijkste zaken op een rij.
Digitale tachograaf uitlezen op afstand.

Een blik op 2021
Smart tacho’s, wetswijzigingen, het aanpakken van frauders en natuurlijk: De Brexit. Wat staat de transportwereld te wachten in 2021? We zetten de belangrijkste zaken op een rij.

Brexit

Het lijkt bizar, maar nog steeds is niet duidelijk of er wél of geen deal komt tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk. Het uittreden van Verenigd Koninkrijk maakt duidelijk hoeveel eigenlijk geregeld is binnen de EU. In het slechtste geval, bij een no-deal Brexit, gelden bijvoorbeeld de onderstaande regels:

– Transporteurs moeten beschikken over een zogenaamde ECMT-vergunning. De Eurovergunning is voor vervoer naar het Verenigd Koninkrijk niet meer geldig. Er komt waarschijnlijk wel een extra overgangsperiode tot 30 juni.

– Chauffeurs die een Brits vakdiploma hebben, krijgen van het CBR ook een Nederlands vakdiploma. Zij worden hierover geïnformeerd, of dit is al gebeurd.

– Rij- en rusttijden blijven in ieder geval gelden tot 30 juni, op voorwaarde dat ook het Verenigd Koninkrijk deze blijft handhaven. Wat daarna gebeurt is nog onduidelijk.

De bovenstaande punten zijn belangrijk, maar niet de enige. Voor wie geïnteresseerd is in andere wijzigingen heeft TLN een aantal scenario’s opgesteld. Duidelijk is dat de Brexit het leven van een chauffeur ingrijpend verandert, deal of geen deal.

Smart tacho’s, rij- en rusttijden en het aanpakken van fraudeurs

Steeds meer voertuigen op de weg zijn uitgerust met de smart tachograaf. Dit betekent dat de controlemogelijkheden voor inspecteurs ook toenemen. Als het goed wordt ook gesjoemel met de tacho moeilijker.

De rij- en rusttijden zijn als gevolg van het mobility package enigszins gewijzigd. Met name regels omtrent ‘cabinekamperen’ en ‘verplicht naar huis’ zijn hierin vastgelegd. Ook hiermee probeert de EU het wegtransport eerlijker te maken.

Overige wijzigingen – KIWA en het meten van de aslast

Naast de veranderingen m.b.t. de Brexit en de smart tachograaf zijn er nog meer ontwikkelingen. Zo moeten transportondernemers vanaf 2021 regelmatig informatie over het laadgewicht van bedrijfsvoertuigen kunnen overleggen. De smart tacho maakt dit mogelijk door via de CAN-bus de last op de afzonderlijke assen te meten.

Daarnaast gaat ook de jaarlijkse discussie over de prijzen van tachograafkaarten en bestuurderskaarten door. Zo heeft KIWA, tot grote onvrede van belangenbehartigers, een inflatiecorrectie van één euro doorgevoerd. Weliswaar geen groot bedrag, maar wel een doorn in het oog voor wie kijkt naar de veel lagere prijzen in andere EU-lidstaten.

Goed omgaan met de tachograaf nóg belangrijker dan voorheen

Bij TachoByte zien we in alle wijzigingen in wegvervoer een duidelijke trend: het wordt steeds belangrijker om grip te hebben op de Digitale tachograaf. Hierbij is het tijdig uitlezen van de tachograaf allang niet meer het enige dat je moet regelen. Ook zaken als de wettelijke bewaarplicht van gegevens of het bijhouden van overtredingen van rij- en rusttijden zijn erg belangrijk voor transportondernemers.

Een goede start maken in 2021? Reken dan op TachoByte, dé specialist voor uitlezen op afstand van bijna alle tachografen. Neem contact met ons op voor meer informatie of vraag een vrijblijvende offerte aan.

Vraag een offerte aan