04-02-25

Transportsector behaalt eerste Deadline Retrofit Smart Tacho 2

smart tacho

Succesvolle eerste deadline voor smart tacho 2 retrofit

De Nederlandse transportsector heeft met succes de eerste belangrijke deadline voor de retrofit van de Smart Tacho 2 behaald, zo meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Ondanks uitdagingen zoals de late beschikbaarheid van de nieuwe tachograaf en technische complicaties, is het merendeel van de voertuigen met analoge of eerste generatie digitale tachografen (G1) in grensoverschrijdend vervoer aangepast. Deze mijlpaal, met een deadline op 1 januari 2025, werd bereikt dankzij de gezamenlijke inspanningen van fabrikanten, werkplaatsen en transportbedrijven.

Overgangsperiode tot 1 maart 2025

Voor bedrijven die de retrofit nog niet hebben voltooid, geldt een leerperiode tot 1 maart 2025. In deze overgangsperiode worden overtredingen niet direct beboet, maar ontvangen bedrijven een waarschuwing. Belangrijk om te weten is dat voor volgende deadlines geen dergelijke overgangsregelingen van kracht zullen zijn.

Belangrijke toekomstige deadlines

De focus verschuift nu naar de aankomende deadlines voor verdere implementatie:

  • 19 augustus 2025: Retrofit verplicht voor voertuigen uitgerust met Smart Tacho 1 (G2V1).
  • 1 juli 2026: Verplichte tachografen voor lichte voertuigen (M1/N1) met een gewicht vanaf 2,5 ton.

Statistieken: voortgang retrofit smart tacho 2

Volgens de RDW zijn sinds 21 augustus 2023 meer dan 122.000 voertuigen geregistreerd. Van deze voertuigen zijn er bijna 67.000 uitgerust met de Smart Tacho 2. Ongeveer 48.000 voertuigen zijn omgebouwd via retrofit, terwijl de overige voertuigen direct nieuw zijn geleverd met de nieuwste tachograaf.

Hoewel deze cijfers de voortgang illustreren, blijft het exacte aantal voertuigen dat nog moet worden aangepast onduidelijk. Er is beperkte informatie over hoeveel voertuigen daadwerkelijk grensoverschrijdend actief zijn en welke voertuigen binnenkort vervangen zullen worden. Voor de deadline van 1 juli 2026, waarbij ook voertuigen zonder huidige tachograaf betrokken zijn, is het nog moeilijker om in te schatten hoeveel voertuigen retrofit nodig zullen hebben.

De sector verdient lof voor bereikte resultaten

Ondanks de resterende onzekerheden mag de Nederlandse transportsector trots zijn op de geboekte vooruitgang. Nederland loopt voorop binnen de Europese Unie en toont aan goed voorbereid te zijn op de komende uitdagingen. Dit succes onderstreept de toewijding van de sector om een toekomstbestendige en efficiënte transportsector te realiseren.

Aandacht Voor Storingen in Smart Tacho 2

Hoewel de eerste fase succesvol is afgerond, blijven er technische storingen optreden bij de Smart Tacho 2. Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft zowel software- als hardwareproblemen gesignaleerd en hierover overleg gevoerd met handhavers en fabrikanten. Het is van cruciaal belang dat deze problemen spoedig worden verholpen om het gebruik van de tachograaf verder te optimaliseren en toekomstige complicaties te voorkomen.

bron Transport Online

TachoByte: kies voor zekerheid

Tachobyte levert sinds 2007 betrouwbare tachograaf oplossingen die uw onderneming het een stuk gemakkelijker maken. Met onze oplossing hoeft u nooit meer handmatig de digitale tachograaf of de nieuwe smart tacho 2 uit te lezen en bovendien heeft u altijd alle gegevens beschikbaar in het vereiste formaat en voorkomt u gedoe met de inspecteur.

  • Remote Download
  • Ook op uw smartphone en tablet
  • Uitgebreide rapportages
  • Geïntegreerde overtredingsmodule

 

 

 

Vraag een offerte aan