Grenscontroles
De recente aankondiging van grenscontroles door Duitsland heeft veel zorgen gewekt bij transportbedrijven. Vanaf 16 september 2024 zullen er voor een periode van zes maanden paspoortcontroles plaatsvinden aan de Duitse landsgrenzen. Deze maatregel is ingevoerd naar aanleiding van een verhoogde terroristische dreiging, waaronder de tragische aanslag in Solingen. Hoewel veiligheid prioriteit is, vrezen vervoerders voor de gevolgen van deze controles op hun bedrijfsvoering.
Impact van grenscontroles op transportsector
De transportsector voorziet aanzienlijke vertragingen door de grenscontroles. Transportbedrijven in grensregio’s, zoals die tussen Nederland en Duitsland, verwachten lange wachttijden. Volgens branchevereniging TLN kost elk uur vertraging ongeveer 100 euro per chauffeur. Dirk Engelhardt, voorzitter van de Duitse transportvereniging BGL, deelt dezelfde zorgen. Hij geeft aan dat de wachttijden niet alleen leiden tot financiële verliezen, maar ook tot problemen met wettelijke rij- en rusttijden, wat de veiligheid op de weg in gevaar brengt.
Verstoringen in de bevoorradingsketen
De economische schade die voortvloeit uit de grenscontroles is volgens TLN aanzienlijk. Ze waarschuwen dat handelsstromen verstoord raken, producten niet op tijd geleverd worden en transportplanningen ernstig in de war worden geschopt. Duitsland, als grootste economie van de EU, dreigt hierdoor het vrije verkeer van goederen binnen de EU te ondermijnen. Dit brengt niet alleen economische schade met zich mee, maar kan ook het voortbestaan van bedrijven in de grensregio’s in gevaar brengen.
Milieu en just-in-time transport
Naast de economische impact benadrukt BGL ook de milieueffecten van de grenscontroles. Lange files en stilstaande vrachtwagens zorgen voor extra uitstoot van schadelijke stoffen. Vooral bedrijven die afhankelijk zijn van just-in-time leveringen, waarbij producten op het exacte moment van behoefte geleverd worden, kunnen ernstig getroffen worden. Extra wachttijden en controles maken deze vorm van transport minder betrouwbaar en duurder.
Europese binnengrenzen en het Schengenakkoord
De grenscontroles staan volgens Engelhardt haaks op het idee van het Schengenakkoord, dat vrije beweging binnen de EU garandeert. Hoewel landen tijdelijk grenscontroles mogen invoeren bij uitzonderlijke omstandigheden, benadrukt Engelhardt dat deze maatregel proportioneel moet zijn en als laatste redmiddel moet worden ingezet. Open binnengrenzen zijn een essentieel onderdeel van de Europese economie en vooral voor de transport- en logistieke sector van groot belang.
Toekomst van de grenscontroles
Het is nog onduidelijk hoe streng de grenscontroles zullen zijn en welke impact ze precies zullen hebben op de transportsector. Wat wel duidelijk is, is dat de transportbranche zich zorgen maakt over de toekomst. De controles zullen de sector extra kosten en inspanningen opleveren, vooral voor bedrijven die zich richten op grensoverschrijdend transport. De hoop is dat de maatregel tijdelijk blijft en dat er snel duidelijkheid komt over de omvang en duur van de controles.
TachoByte: kies voor zekerheid
Tachobyte levert sinds 2007 betrouwbare tachograafoplossingen die uw onderneming het een stuk gemakkelijker maken. Met onze oplossing hoeft u nooit meer handmatig de digitale tachograaf uit te lezen en bovendien heeft u altijd alle gegevens beschikbaar in het vereiste formaat en voorkomt u gedoe met de inspecteur.
- Remote Download
- Ook op uw smartphone en tablet
- Uitgebreide rapportages
- Geïntegreerde overtredingsmodule