30-08-23

Europese Commissie Overweegt Respijtperiode voor Implementatie Nieuwe Slimme Tachograaf

De nieuwe slimme tachograaf versie 2 (SMT2) belooft belangrijke voordelen voor de transportsector, maar vertragingen in de levering van deze apparaten hebben geleid tot zorgen over registratieblokkades. De Internationale Wegtransportunie (IRU) dringt er bij de Europese Commissie op aan om een respijtperiode tot eind 2023 toe te staan, zodat transportbedrijven voldoende tijd hebben om aan de nieuwe eisen te voldoen. Geharmoniseerde uitzonderingen en monitoring van retrofitting worden ook bepleit om een soepele overgang mogelijk te maken. De Europese Commissie wordt opgeroepen om proactief leiderschap te tonen en de transportsector te ondersteunen in deze overgangsperiode.
Implementatie nieuwe slimme tachograaf

Vertragingen in Levering van SMT2-apparaten leiden tot Oproep voor Uitstel

De Internationale Wegtransportunie (IRU) dringt er bij de Europese Commissie op aan om lidstaten aan te moedigen een respijtperiode tot eind 2023 toe te staan voor de verplichte implementatie van de nieuwe slimme tachograaf versie 2 (SMT2). De oproep volgt op vertragingen in de beschikbaarheid van SMT2-apparaten, wat zou kunnen resulteren in de registratieblokkade van tienduizenden nieuwe vrachtwagens en touringcars.

Voordelen van de Nieuwe Slimme Tachograaf

De SMT2, die vandaag verplicht wordt gesteld voor alle nieuw geregistreerde bedrijfsvoertuigen, biedt aanzienlijke voordelen ten opzichte van zijn voorganger, de SMT1. Nieuwe functies omvatten onder andere automatische registratie van grensoverschrijdingen en de mogelijkheid voor handhavers om gegevens op afstand in te zien, wat bijdraagt aan een verbeterde handhaving van EU-regels voor rij- en rusttijden, cabotage en de terbeschikkingstelling van chauffeurs.

De Oproep van IRU

Raluca Marian, IRU-directeur van EU Advocacy, benadrukte het belang van de nieuwe functies en hun potentieel om controles langs de weg te verminderen en de werkomstandigheden van chauffeurs en handhavers te verbeteren. Ze merkte op dat de vertragingen bij de levering van de nieuwe tachografen echter kunnen leiden tot een aanzienlijk aantal voertuigen dat niet geregistreerd kan worden, wat gevolgen heeft voor transportplanning en mobiliteit in de EU.

Uitzonderingsperiode tot Eind 2023

De IRU heeft een brief gestuurd aan commissaris Adina Vălean, waarin wordt opgeroepen tot een uitzonderingsperiode tot eind 2023 voor voertuigen die zijn geregistreerd vanaf vandaag. Gedurende deze periode zouden voertuigen uitgerust met zowel de nieuwe SMT2 als de eerdere SMT1 tachografen geaccepteerd worden voor registratie, met de voorwaarde dat SMT1-uitgeruste voertuigen uiterlijk tegen het einde van de respijtperiode worden uitgerust met SMT2-apparatuur.

Bescherming tegen Boetes

De IRU dringt er ook op aan dat tijdens deze respijtperiode handhavingsinstanties geen boetes opleggen aan transportbedrijven die gebruik maken van voertuigen met SMT1-apparaten.

Geharmoniseerde Uitzonderingen

Hoewel sommige EU-lidstaten, waaronder Duitsland, Spanje en Zweden, al individueel respijtperiodes hebben ingesteld, pleit de IRU voor geharmoniseerde uitzonderingen om een uniforme aanpak te waarborgen.

Achteraf Inbouwen en Monitoring

De nieuwe EU-regels voor rij- en rusttijden omvatten ook deadlines voor het achteraf inbouwen van voertuigen die voorafgaand aan de huidige datum zijn geregistreerd. Gezien de huidige uitdagingen verwacht de IRU vertragingen in de levering van SMT2-apparaten voor retrofitdoeleinden. Ze roept op tot het opzetten van een monitoringssysteem om deze uitdagingen aan te pakken.

Leiderschap van de Europese Commissie

De Europese Commissie wordt opgeroepen om leiderschap te tonen en verstoringen in mobiliteitsnetwerken en toeleveringsketens te voorkomen, en transportbedrijven te beschermen tegen onnodige boetes.

Bron: Transport-online

TachoByte: kies voor zekerheid

Tachobyte levert sinds 2007 betrouwbare tachograaf oplossingen die uw onderneming het een stuk gemakkelijker maken. Met onze oplossing hoeft u nooit meer handmatig de digitale tachograaf uit te lezen en bovendien heeft u altijd alle gegevens beschikbaar in het vereiste formaat en voorkomt u gedoe met de inspecteur.

  • Remote Download
  • Ook op uw smartphone en tablet
  • Uitgebreide rapportages
  • Geïntegreerde overtredingsmodule

 

 

 

 

Vraag een offerte aan