29-07-22

Forse tachograafboete

De Arbeidstijdenwet legt een werkgever de verplichting op een deugdelijke registratie van de arbeids- en rusttijden te voeren waardoor het toezicht op de naleving van de wet mogelijk wordt gemaakt.
Controles

Concreet houdt dit in dat deze gegevens in de bedrijfsadministratie moeten worden opgenomen, daar minstens 52 weken moeten worden bewaard en bij een controle voor de toezichthouder toegankelijk moeten zijn. Over dat laatste is onlangs in een zaak die ik in behandeling had veel te doen geweest.

Dit staat te lezen in een nieuwe column op de website van Nieuwsblad Transport.

De transporteur in kwestie kreeg een controle waarbij over een periode van vier weken werd onderzocht of alle tachograaf data compleet waren. Volgens het bedrijf hadden ze alles perfect voor elkaar en waren ervan overtuigd dat alles goed was. Men had flink geïnvesteerd in de nodige hard- en software. Alle tachograaf- en bestuurderskaartdata werden automatisch gedownload en opgeslagen. Het bedrijf was dan ook verrast dat de inspecteur nog diezelfde dag aangaf dat de nodige data ontbraken.

De inspecteur werd opnieuw uitgenodigd om langs te komen om de ontbrekende data alsnog mee te nemen. Samen met de inspecteur werden deze data op een USB-stick gezet. Na een paar maanden kwam de inspecteur langs met de resultaten van het onderzoek. Er bleken alsnog 54 dagen te ontbreken; data die niet aan de inspecteur zouden zijn overgelegd. De consequentie was een boete van ruim twee ton!

Wat bleek nu? In de software van de ondernemer waren alle data compleet. Geen dag miste. Het kon dan ook niet anders dan dat er in de transactie van deze software via de usb-stick naar die van de inspecteur iets mis was gegaan. De onderneming vocht de boete tot aan de rechter aan. Helaas zonder succes. De rechter die stelt dat er een zorgvuldig onderzoek is gedaan en uit de eigen analyse-­software is gebleken dat niet alle data aanwezig zijn. Dit is dus blijkbaar voldoende om aan te nemen dat de administratie van de onderneming ondeugdelijk is. Indien deze data uiteindelijk niet bij de inspecteur terecht komen, loopt de onderneming het risico om een forse boete te krijgen voor het niet voeren van een deugdelijke registratie.

Conclusie: zorg niet alleen voor goede hard- en software om digitale data te downloaden, te analyseren en te bewaren, maar geef ook bij een controle de juiste en volledige data aan de inspecteur. Roep eventueel de hulp in van een IT-specialist. Zo kan je torenhoge boetes voorkomen.

TachoByte

TachoByte kan als IT-specialist helpen. Bij een controle gaan wij alle benodigde data verzamelen en doorsturen naar de transporteur. Hierdoor voorkom je dus dat er onvolledige data worden verstuurd.

Rij- en rusttijden
Vanuit de rijtijdenwet heeft de EU strenge regels opgesteld voor vrachtwagenchauffeurs. Boetes op het overtreden van deze regels kunnen oplopen tot in de duizenden euro’s. Dit komt omdat er vaak per overtreding een boete wordt gerekend.

TachoByte komt met een oplossing die chauffeurs en transportondernemers helpt om het aantal boetes te verlagen. De TachoByte Pro versie komt standaard met een geïntegreerde overtredingsmodule. Hierdoor kan tijdig worden bijgestuurd en kunnen chauffeurs waar nodig gecorrigeerd worden.

Nieuwsgierig naar ons product?

Nooit meer handmatig de digitale tachograaf uitlezen? Kies dan voor het meest betrouwbare systeem van Nederland.

 

Vraag een offerte aan