09-09-20

Fransen verbieden weekendrust in Polensprinters

De Franse regering wacht niet op Europa en gaat overnachten verbieden in lichte voertuigen.
Remote download Slider

Op 7-9-2020 is er een artikel geplaatst op de website van www.bigtruck.nl. Hierin is te lezen dat de Franse regering niet gaat wachten op regelgeving van Europa. “De Fransen willen juist voorop lopen en ze hebben na hun pionierswerk in de 45 uurs weekendrust nu vastgelegd dat ook chauffeurs van lichte voertuigen, dus lichter dan 3,5 ton GVW, helemaal niet in hun voertuig mogen overnachten.”

De Fransen willen eerlijke concurrentie. Nu is het niet noodzakelijk dat lichte voertuigen zich aan de rij- en rusttijden houden. Het Europese parlement heeft deze zomer wel een mobiliteitspakket goedgekeurd waarin staat dat bestelauto’s vanaf 2,5 ton GVW tachograaf plichtig zijn. De Fransen willen verder gaan en de chauffeurs moeten onder goede omstandigheden kunnen rusten.

Verder is in het artikel te lezen dat “een overtreding onder klasse 5 valt van het boetebeding, wat staat voor een bedrag van 1500 euro. In principe is die voor de werkgever. Aangezien veel van deze ondernemers eigenrijders zijn, moet de chauffeur van de bestelauto-met-slaapcabine, dit dus zelf betalen.”

Chauffeurs van deze voertuigen gaan nu rijden op tijden dat ze eigenlijk moeten rusten. Dit wordt minder als de tachograaf ingebouwd wordt. Tot die tijd kan Frankrijk wellicht beter met  Europa overleggen om een soort kat- en muisspel te voorkomen.

TachoByte: kies voor zekerheid
Tachobyte levert sinds 2007 betrouwbare tachograafoplossingen die uw onderneming het een stuk gemakkelijker maken. Met onze oplossing hoeft u nooit meer handmatig de digitale tachograaf uit te lezen en bovendien heeft u altijd alle gegevens beschikbaar in het vereiste formaat en voorkomt u gedoe met de inspecteur.

Vraag een offerte aan