25-11-18

De 3 belangrijkste ontwikkelingen in november 2018

November stond weer bol van de ontwikkelingen in de transportwereld. We zetten de belangrijkste 3 op een rij!

De oplossing tegen files. Vanaf 2028.

Na een lange lobby van o.a. TLN en EvoFenedex is er dan eindelijk witte rook: afgelopen vrijdag maakte minister Cora van Nieuwenhuizen bekend dat ze aan de slag gaat om de files in Nederland aan te pakken. Een van de belangrijkste oplossingen die files moet voorkomen heeft betrekking op de nummer 1 en twee van de file-top 20: de A4 en de A15 worden flink onder handen genomen.

Gewapend met 130 miljoen euro, afspraken met provincies en regio’s en plannen voor o.a. een ringvaartaquaduct met 4 rijstroken moeten de files gaan voorkomen. De geplande realisatie, in 2028, mag van TLN en EvoFenedex nog wel iets naar voren worden gehaald.

Nieuwe parkeerplaatsen. In Nederland, maar ook in Duitsland.

Naast het aanpakken van files stond ook een andere uitdaging in de spotlights: het tekort aan beveiligde truckparkeerplaatsen met goede voorzieningen. Rijksoverheid gaf aan ook hier flink in te gaan investeren. Waar we echter nog vrolijker van worden is dat onze oosterburen ook hebben aangegeven aan de slag te gaan: maar liefst 350 beveiligde truckplaatsen zijn aanbesteed, en er staan er nog 550 op de planning.

Het tekort aan truckplaatsen is al jarenlang een probleem voor chauffeurs en transportondernemers. Niet alleen zijn de slechte voorzieningen vervelend, het gebrek aan parkeerplekken zorgt ook voor gezeur met rij- en rusttijden.

Liberalisering van de markt voor wegvervoer

Het laatste nieuwtje heeft geen directe impact, maar wordt in de (nabije) toekomst van groot belang. Europa probeert al jarenlang de omstandigheden en arbeidsvoorwaarden van chauffeurs uit EU-lidstaten gelijk te trekken. Hoewel dit op papier heel aardig lukt, kunnen de richtlijnen uit Brussel niet goed worden gehandhaafd. De slimme tachograaf moet hier verandering in brengen. Volgens EvoFenedex “staat niets liberalisering binnen Europa in de weg“.

Liberalisering van de transportmarkt moet een oplossing zijn voor het chauffeurstekort in de sector. Zo is Nederland alleen al dit jaar opzoek naar 8000 nieuwe chauffeurs.

Vraag een offerte aan