12-11-18

Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen uit het mobiliteitsdebat

TachoByte Support Medewerker

Vorige week vond het jaarlijkse debat plaats rondom de mobiliteitsplannen van dit kabinet. Minister van Infrastructuur & Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen verdedigde het beleid. TachoByte zet de belangrijkste ontwikkelingen op een rij.

Kilometerheffing gaat door

Hoewel de feitelijke invoering nog even op zich laat wachten, is de kans heel groot dat de kilometerheffing voor vrachtvervoer er toch echt gaat komen. Als het goed is vloeien de opbrengsten van de heffing terug naar de transportsector. Ze moeten worden ingezet voor innovatie en vergroening. Wanneer de heffing er exact komt is nog niet duidelijk, maar voorlopig lijkt 2023 het jaar van invoering te gaan worden.

Meer beveiligde parkeerplaatsen op komst

In de strijd tegen cabinekamperen werden sinds de invoering van de handhaving aan 724 gecontroleerde chauffeurs 165 boetes uitgedeeld. Dit is maar liefst 22%! Niet vreemd dat er meer geld komt voor beveiligde parkeerplaatsen. Niet alleen Nederland, maar ook de EU trekt meer geld uit voor de aanleg en het beheer van beveiligde parkeerplaatsen, waaraan op dit moment een schrijnend tekort is.

Meer focus op risicogebieden en -bedrijven voor handhaving rij- en rusttijden

Om met zo min mogelijk middelen zo efficiënt mogelijk te kunnen controleren wil het kabinet meer inzetten op risicogebieden en risicobedrijven. Een transportbedrijf dat buitenlandse chauffeurs in dienst heeft of met onderaannemers werkt kon in 2019 wel eens wat vaker gecontroleerd worden. Daarnaast houdt ILENT in de gaten in welke gebieden de meeste overtredingen plaatsvinden. In deze gebieden zal strenger gecontroleerd worden.

Vraag een offerte aan