28-08-18

Nederlandse CAO ook voor buitenlandse chauffeurs geldig

Truck driving on the road

De kogel is door de kerk: volgens de rechter hebben ook buitenlandse vrachtwagenchauffeurs recht op de CAO. De uitspraak is volgens diverse partijen erg belangrijk.

IKEA-Transporteur

De uitspraak is gedaan in een zaak tegen Brinkman Trans Holland, een transporteur die o.a voor de IKEA rijdt en daarom bekend staat als de ‘IKEA-transporteur’. Het bedrijf liet ritten uitvoeren door onderaannemers uit Polen en Moldavië, dat volgens de FNV zorgde voor oneerlijke concurrentie en slechte werkomstandigheden. De rechter heeft nu een dwangsom van € 100.000 opgelegd voor iedere dag dat het bedrijf de CAO niet toepast.

Gevolgen

Met name volgens FNV, dat de zaak tegen het bedrijf aanspande, is de uitspraak erg belangrijk. Volgens de vakbond staat de vakbond nu sterker in zaken tegen andere transportondernemers. Ook is de vakbond in gesprek met IKEA, dat volgens FNV nu concrete stappen moet gaan ondernemen. Volgens FNV betroffen de misstanden door het niet toepassen van de CAO o.a. het overtreden de rijtijdenwet, cabotageregels en regels met betrekking tot cabinekamperen.

Rij- en rusttijden

Het overschrijden van de rijtijden of een gebrek aan rusttijd is al jaren een probleem in de transportsector. Enerzijds wordt dit veroorzaakt door chauffeurs die door hun werkgever, opdrachtgever, of uit eigen beweging de regels overtreden. Anderzijds is er echter vaak sprake van een overtreding die per ongeluk plaatsvindt. Een file, strakke planning of volle parkeerplaats kan al snel roet in het eten gooien en zorgen voor een overtreding. Een geautomatiseerde oplossing met geïntegreerd overtredingenrapport kan inzicht bieden in deze overtredingen en ervoor zorgen dat boetes worden voorkomen.

Een laatste categorie overtredingen heeft niets te maken met de rij- en rusttijden an sich, maar wel met de administratie daaromheen. Wanneer de digitale tachograaf of de bestuurderskaart niet op tijd wordt uitgelezen kan dit boetes opleveren van wel € 4.400 per chauffeur, per dag! Ook hier speelt de oplossing van TachoByte een cruciale rol in het voorkomen van boetes: door volautomatisch de tachograaf en de bestuurderskaart uit te lezen worden dit soort overtredingen voorkomen. Bovendien hoeven chauffeurs nooit meer zelf de tachograaf of chauffeurspas uit te lezen. Een goede investering die zijn geld snel terug verdient.

Ook benieuwd naar onze oplossing? Neem contact op met een van onze mensen of vraag direct een vrijblijvende offerte aan!

Vraag een offerte aan