16-07-18

Met slimme tachograaf ook nieuwe chauffeurspas

DTCO met kaart

We schreven al eens eerder over de nieuwe slimme tachograaf van VDO. Afgelopen donderdag kwam magazine en website TTM met meer informatie met betrekking tot de slimme tachograaf.

Slimmigheden

De nieuwe tachograaf wordt in nieuwe vrachtwagens vanaf 15 juni 2019 ingebouwd en voldoet aan de eis van de EU om de positie van de vrachtwagen te registreren. Ook het op afstand controleren op en het op afstand detecteren van fraude of manipulaite is een mogelijkheid van de nieuwe tachograaf. Daarnaast brengt de slimme tacho een aantal verbeteringen mee ten opzichte van z’n voorgangers. Een paar voorbeelden:

  • De tachograaf springt automatisch op rust wanneer de motor wordt uitgezet
  • De uitleessnelheid van zowel het massageheugen als de chauffeurspas is verhoogd
  • Het scherm is nu van e-ink en ook leesbaar in de volle zon

Tot slot is ook op het gebied van koppelingen met de smartphone veel verbeterd. Zo kunnen de rij- en rusttijden nu standaard op de smartphone worden bekeken.

Nieuwe chauffeurspas

Een nieuwe tachograaf betekent ook een nieuwe chauffeurspas, zo meldt TTM. De nieuwe chauffeurspas ziet er volgens het magazine nagenoeg hetzelfde uit als de oude, met uitzondering van de handtekening die komt te vervallen. De reden dat er een nieuwe pas komt is volgens KIWA-directeur Gerard Albrechts eenvoudig: “een nieuwe tachograaf vraagt om een nieuwe pas, omdat er straks veel meer gegevens moeten worden weggeschreven.”

Backwards compatible

Wanneer de nieuwe tachograaf zijn intrede heeft gedaan kunnen een aantal interessante situaties zich voordoen. Dit komt doordat zowel de tachograaf als de chauffeurspas ook werken met oudere passen en digitale tachografen. Al met al levert dit 4 mogelijke combinaties op:

  • Een oude chauffeurspas in een oude tachograaf
  • Een oude chauffeurspas in een nieuwe tachograaf
  • Een nieuwe chauffeurspas in een oude tachograaf
  • Een nieuwe chauffeurspas in een nieuwe tachograaf

Tot slot geeft TTM in het artikel aan dat er wel eens een run op ‘oude’ vrachtwagens zou kunnen ontstaan. Een soortgelijk verschijnsel deed zich ook al voor tijdens de intrede van de digitale tachograaf in 2006.

Ondanks alle innovaties moet de slimme tachograaf nog steeds met de hand worden uitgelezen. De oplossing van TachoByte ondersteunt ook de nieuwe tachograaf waardoor automatisch uitlezen op afstand nog steeds tot de mogelijkheden behoort!

Vraag een offerte aan