03-07-18

Opnieuw chaos bij Belgische kilometerheffing

Truck driving on the road

De Belgische kilometerheffing voor vrachtvervoer heeft opnieuw weerstand opgeroepen. Febetra, een Belgische belangenorganisatie, geeft aan het niet eens te zijn met een aangekondigde wijziging.

Belgische kilometerheffing

Sinds de invoering van de Belgische kilometerheffing is er veel om te doen: chauffeurs klagen over de on-board units die het laten afweten, maar waar de chauffeurs vervolgens boetes voor krijgen. Ook wordt de exacte invulling van de kilometerheffing bepaald per gewest. Dit betekent dat je in Vlaanderen een ander tarief betaalt dan in Wallonië.

Wijzigingen in het systeem

Een andere veelgehoorde klacht is dat er regelmatig aan de regels gesleuteld wordt, waardoor het er allemaal niet duidelijker op wordt. Zo zijn begin dit jaar zijn een aantal wegen toegevoegd aan het met tol belastte netwerk, maar stond voor afgelopen maandag 1 juli alweer de volgende wijziging op het programma. Toen werd in Wallonië en Brussel een indexering doorgevoerd. Dit kwam ze op kritiek te staan van Febetra, dat aangaf dat één indexering per jaar eerlijker was in verband met de jaarlijkse prijsonderhandelingen.

Sluiproutes

Sinds de invoering van de kilometerheffing zijn er diverse wegen aan het netwerk toegevoegd. Naar eigen zeggen van de gewesten is dit om sluiproutes te voorkomen. In de praktijk blijkt echter dat de toegevoegde wegen nauwelijks gebruikt worden omdat dit tijdsverlies en een hoge brandstofgebruik oplevert.

Op naar 1 systeem

De Belgische gewesten zijn niet de enige partijen die invloed uitoefenen op het tolsysteem. Door middel van de Mobility Package heeft ook de EU inspraak op hoe de belastingen worden geheven. Speerpunt van de Mobility Package is dat er één uniform tolsysteem komt in Europa. Op welke termijn dit gebeurt is nog onduidelijk. Stap 1 volgens de EU is dat de verschillende tolsystemen met elkaar ‘kunnen praten’.

Vraag een offerte aan