18-06-18

Mobility Package gaat een maandje in de ijskast

Truck driving on the road

De door de Europese Commissie in mei 2018 voorgestelde maatregelen voor de transportwereld zijn door het Europees Parlement voorlopig nog niet goedgekeurd. In juli wordt opnieuw gekeken naar de voorgestelde wijzigingen.

Mobility Package

Een nieuwe cabotagerichtlijn, weer nieuwe regels omtrent cabinekamperen en een tolkastje voor heel Europa: de Mobility Package die door de Europese Commissie is voorgesteld bevat een aantal ingrijpende maatregelen. Er waren zowel tegenstanders als voorstanders van de nieuwe maatregelen.

Europees Parlement

Voorstellen van de Europese Commissie moeten eerst langs het Europees Parlement, de Europese tegenhanger van de Tweede Kamer, voordat ze kunnen worden ingevoerd. Het Europees Parlement gaat voorlopig echter niet akkoord met de Mobility Package en wil pas in juli weer stemmen over het onderwerp.

Amendementen

Tot juli is er dus de tijd om wijzigingen aan te brengen in de Mobility Pakcage. Een iets andere cabotagerichtlijn, een kwartiertje rijtijd meer of minder, toch niet cabinekamperen, er zijn tal van opties mogelijk en de komende tijd zal blijken of er nog veel verandert in de Mobility Package.

Vakbonden

De vakbonden in Nederland zijn in ieder geval positief over het tegenstemmen van het Europees Parlement. Volgens hen zijn de huidige regels prima en moeten die gewoon beter worden gehandhaafd. De nieuwe regels zouden volgens de vakbonden “desastreuze” gevolgen hebben voor de Nederlandse transportwereld.

Rij- en rusttijden

Of er wijzigingen komen in de rij- en rusttijden is dus nog even de vraag. In het originele voorstel van de Mobility Package was een uitzondering opgenomen waarin chauffeurs onder hele bijzondere omstandigheden 2 uur langer door mochten rijden om thuis te komen. Of deze maatregel ook in de definitieve versie van de Mobility Package zit is nog even de vraag.

De actuele toegestane rij- en rusttijden zijn hier te vinden.

Vraag een offerte aan