10-06-18

Mobility package deel 2: uniforme tolkastjes, extra rijtijd en tóch weer cabinekamperen

Truck driving on the road

Vorige week schreven we al over de Mobility Package met verruimde regels voor cabotage. Vandaag deel 2 met opnieuw een paar ingrijpende en verbazingwekkende voorstellen.

Cabinekamperen

Nederland een van de laatste landen waar cabinekamperen nog was toegestaan moest er begin dit jaar aan geloven: cabinekamperen werd niet langer gedoogd en ILT begon met controles. Echter, de nieuwe Mobility Package van de EU bevat een voorstel om cabinekamperen weer toe te staan. Voorwaarde is wel dat dit alleen wordt toegestaan op goede parkeerplaatsen met goede sanitaire voorzieningen, een goede eetgelegenheid en WiFi.

Één tolkastje voor heel Europa

De invoering van de tolheffing in België zorgde voor chaos: veel transporteurs hadden de zaken niet optijd op orde maar ook de Belgische inspectiedienst faalde: tolkastjes werkten niet en er was geen schappelijke overgangsregeling. In elk Europees land is wel een vorm van tol aanwezig. Echter, de meeste landen gebruiken allemaal een eigen systeem. Niet efficiënt en de EU wil er iets aan doen. Stap 1 is volgens de EU dat de verschillende tolsystemen met elkaar moeten kunnen praten.

Rijd je naar huis? Dan krijg je 2 uur extra rijtijd.

Deze deed behoorlijk wat wenkbrauwen fronsen: mits later gecompenseerd met extra rusttijd mag 2 uur extra rijtijd worden gebruikt om ‘terug te keren naar het operationele centrum’. In theorie betekent dit dat je zo ongeveer elke provincie in Nederland wel kan bereiken. Al snel kwam de EU met een aanvulling: de extra rijtijd mag alleen in uitzonderlijke gevallen worden gebruikt en er moet in de digitale tachograaf een reden aan worden gegeven.

De Mobility Package van de EU moet vanaf 2019 worden ingevoerd. Tot die tijd wordt er druk gediscussieerd tussen de Europese Commissie, het Europese Parlement en talloze belangengroepen.

Vraag een offerte aan