04-06-18

Mobility Package zorgt voor verdeeldheid in transportwereld

Truck driving on the road

Vorige week kwamen mogelijke nieuwe cabotageregels aan bod toen in de Tweede Kamer werd gediscussiëerd over de zogenaamde ‘Mobility Package’ van de EU. De voorgestelde maatregelen kennen zowel voor als tegenstanders…

Cabotage

Cabotage is het laten uitvoeren van transport in Nederland door buitenlandse chauffeurs. Onder de huidige regels is dit slechts beperkt toegestaan en mogen per 7 dagen 3 cabotageritten worden gereden. De EU wil dit echter verruimen naar een onbeperkt aantal ritten in 5 dagen: een slechte zaak volgens TLN en de vakbonden. Belangenorganisatie Evofenedex is wel een voorstander van de maatregel. Volgens hen zijn ruimere cabotageregels nodig om het tekort aan capactieit op te vangen.

Arbeidsomstandigheden

In de praktijk geldt dat veel chauffeurs een slecht beeld hebben van cabotage. Vaak komen chauffeurs die cabotage uitvoeren uit Oost-Europa en werken ze tegen slechte arbeidsomstandigheden. Cabinekamperen is aan de orde van de dag en de rij- en rusttijden worden vaak met een flinke korrel zout genomen. Volgens veel Nederlandse chauffeurs is dit niet alleen slecht voor de gezondheid, maar zorgt het ook voor oneerlijke concurrentie.

Mobility Package

Naast nieuwe voorstellen over cabotage staan er ook andere zaken in de Mobility Package. Zo wil de EU een uniform tolsysteem, strengere controle op rij- en rusttijden en het gebruik van de digitale tachograaf. Ook wil de EU de Eurovergunning voor transport pas vanaf 3.500 kg verplicht stellen, zonder dat lidstaten deze grens (in Nederland is dit 500 kg laadvermogen) mogen verlagen.

Vraag een offerte aan