19-02-18

Cabinekamperen: waar ligt de bewijslast?

Truck driving on the road

Wie moet bewijzen of een chauffeur wel of niet in de cabine overnacht? Is de chauffeur onschuldig tot het tegendeel is bewezen? Of mag een inspecteur de bewijslast bij de chauffeur leggen?

Boete cabinekamperen

Sinds deze maand wordt cabinekamperen gehandhaafd. Concreet betekent dit dat je als chauffeur in Nederland niet meer de 45-uurs-rust in je cabine mag genieten. Doe je dit wel, dan betaalt je werkgever € 1.500 euro boete. ILT, de inspectiedienst in Nederland bepaalt of er sprake is van cabinekamperen, of van een korte pauze. De vraag is echter: bij wie ligt de bewijslast?

Bewijslast cabinekamperen

Transport in Nood, gespecialiseerd in het afhandelen van internationale boetes berichtte in een nieuwsbrief dat chauffeurs in Frankrijk een boete kregen omdat ze in Spanje in hun cabine zouden hebben geslapen. Uiteindelijk hebben de desbetreffende chauffeurs toegegeven dat dit inderdaad het geval was. Echter, de eerste aanleiding voor de bekentenis van de chauffeurs was dat ze niet aan konden tonen dat ze niet in de cabine hadden geslapen.

Boetes voorkomen

Wat nu blijkt is dat inspecteurs chauffeurs helemaal niet mogen vragen om bewijs dat ze niet in hun cabine hebben geslapen. Een advocaat stelde Transport in Nood hiervan op de hoogte. Helaas leert de ervaring dat inspecteurs in veel landen erg streng zijn. Je kan je als chauffeur dan natuurlijk wel beroepen op de regels. Echter, meestal is het handig om ervoor te zorgen dat je bewijs hebt van je overnachting buiten de cabine. Waarschijnlijk scheelt dit een hoop gezeur en een aantal hoge boetes.

Vraag een offerte aan