12-10-17

Gevaarlijker v.s. duurder

ILENT Auto

Waarom worden boetes geschreven? Een eenvoudige vraag met een simpel antwoord. Dat de realiteit niet altijd overeenkomt met het antwoord op deze vraag zien we helaas maar al te vaak terug in de transportwereld.

Er zijn veel goede redenen om boetes te geven bij overtredingen. Financiële consequenties schrikken af en zorgen ervoor dat de overtredingen niet begaan wordt, of niet nog een keer begaan wordt. Daarnaast kunnen de opbrengsten van boetes worden aangewend om een gedeelte van de schade te vergoeden die door overtredingen worden veroorzaakt. Dit kan schade zijn bij slachtoffers, maar ook schade voor de maatschappij. Hoewel er niet altijd een rechtstreeks verband is tussen een boete en een schadevergoeding is dit in theorie een goed principe.

De volgende vraag is hoe de hoogte van een boete wordt bepaald. De vuistregel luidt als volgt: hoe erger het vergrijp, hoe hoger de boete. In de transportwereld ligt de focus meestal op twee zaken: het tegengaan van oneerlijke concurrentie en het bevorderen van de veiligheid op de weg. Met andere woorden: bega je een overtreding die tot groot gevaar kan leiden op de weg, dan staat daar een hogere boete tegenover dan wanneer je een kleine overtreding begaat die bij wijze van spreken enkel kan leiden tot blikschade.

Tot zover de theorie. De praktijk wijst helaas uit dat boetes in de transportwereld op basis van andere factoren worden vastgesteld. Een bizar voorbeeld lazen we gisteren op de site van Transport-Online: een bijrijder van een vrachtwagen zat naast de chauffeur op een tuinstoel, zonder gordel. Achter hun, op het bed van de vrachtwagen, lag een kind te spelen, eveneens zonder veiligheidsmaatregelen. Hoewel dit natuurlijk een levensgevaarlijke situatie is komt dit volgens het artikel niet tot uitdrukking in de hoogte van de boete: “De chauffeur krijgt een boete. De hoogte hiervan zal rond de 185 euro zijn, meldt de politie.”

Voor een levensgevaarlijke situatie is 185 euro ‘een koopje’. Het andere uiterste bestaat echter ook: zo moet de data afkomstig uit de tachograaf 52 weken worden bewaard. Doe je dit niet, kost je dit per dag, per chauffeur 4.400 euro. Natuurlijk getuigt een goede administratie rondom de digitale tachograaf van een organisatie die aandacht besteed aan zaken als veiligheid. Maar als een bijrijder voor 185 euro zonder gordel in een vrachtwagen kan zitten, terwijl een kind zonder bescherming op het bed speelt, vragen wij ons af waar de hoogte van deze boete op gebaseerd is.

Het is jammer dat de boetes in de transportwereld vaak buitenproportioneel hoog zijn en in andere gevallen juist belachelijk laag. Echter is dat wel de situatie waarin de transportwereld zich op dit moment bevindt. Voor transportondernemers is het in ieder geval zaak om zorgvuldig om te gaan met hun administratie, om op die manier absurd hoge boetes te voorkomen. Bij TachoByte helpen we dergelijke ondernemers al jaren, door de gehele administratie rondom de digitale tachograaf uit hun handen te nemen.

Geen gezeur met boetes en de administratie rondom uw digitale tachograaf? Neem dan eens contact op met een van onze mensen of vraag direct een vrijblijvende offerte aan.

Vraag een offerte aan