05-04-17

De digitale tachograaf, niet omdat het moet, maar omdat het kan

DTCO met kaart

Voor iedere vrachtwagen is tegenwoordig de digitale tachograaf de gewoonste zaak van de wereld. Voor bestelauto’s en koeriersbusjes is het juist heel normaal dat de digitale tacho ontbreekt. Wat we echter niet vaak zien is dat bedrijven vrijwillig kiezen voor een digitale tachograaf.

Bedrijven kunnen een zogenaamd handhavingsconvenant afsluiten met ILT. Bedrijven die een dergelijk handhavingsconvenant hebben afgesloten vallen onder een milder toezichtregime, met andere woorden, worden minder vaak gecontroleerd. Voordat ze een dergelijk convenant kunnen sluiten is er sprake van een voorbereiding, waarbij onder andere ILT een audit houdt binnen het bedrijf. Als de audit goed verloopt, of als een bedrijf na een verbeteringstraject alsnog in aanmerking komt voor een convenant, kan het convenant worden afgesloten.

Een van de bedrijven die al zo’n handhavingsconvenant heeft met ILT is de Hartemink Groep, die een paar weken geleden het convenant verlengde met een periode van 5 jaar. Het bedrijf geeft aan niet alleen verder te willen met het convenant, maar ook digitale tachografen te installeren in al hun voertuigen. Niet alleen die waar een digitale tachograaf verplicht is, maar ook andere voertuigen. Het installeren van een digitale tachograaf in bijvoorbeeld een bestelwagen of koeriersbusje kan bedrijven veel voordeel opleveren op het gebied van veiligheid. De digitale tachograaf maakt het immers mogelijk om rij- en rusttijden van chauffeurs bij te houden. Dit kan vervolgens weer bijdragen aan de slaagkans van de audit van ILT en de totstandkoming van het convenant met minder tijdrovende controles als gevolg.

De digitale tachograaf uitlezen, en ook daadwerkelijk iets doen met de cijfers, kost echter veel tijd. Bij TachoByte geloven we dat bedrijven die een digitale tachograaf gebruiken in hun voertuigen hier zo min mogelijk tijd aan kwijt moeten zijn. Daarom hebben we een oplossing bedacht die op afstand de digitale tachograaf uitleest en online beschikbaar stelt. Deze kunnen onze klanten met één druk op de knop exporteren naar elk gewenst formaat, conform alle Europese richtlijnen. Daarnaast genereren we rapporten met daarin informatie over rij- en rusttijden van chauffeurs en koeriers. Op die manier kunnen bedrijven die dat willen proactief de arbeidsomstandigheden verbeteren, of, simpelweg, boetes voorkomen.

Interesse in een van onze oplossingen? Vraag dan nu een vrijblijvende offerte aan!

Vraag een offerte aan