23-02-17

Gevolgen verkiezingen voor wegvervoer

Met de verkiezingen op komst staan er uiteraard ook weer verandering op de planning voor het wegtransport. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) rekende de voorstellen van 7 politieke partijen door en bekeek de invloed hiervan op o.a. de transportwereld.

De belangrijkste punten zijn als volgt:

VVD
Zo´n € 6,1 miljard euro extra voor wegen en volgens het PLB 10% minder files.

PVDA
Ongeveer € 1 miljard euro minder voor wegen. Daarnaast komt er een kilometerheffing van 20 cent voor vrachtwagens. Wel wordt het eurovignet afgeschaft. Volgens het PLB leiden de plannen van de PVDA tot 20% minder files.

SP
Maar liefst € 5,75 miljard euro minder voor asfalt. Ook komt er een kilometerheffing van gemiddeld 20 cent voor vrachtwagens op alle rijks- en regionale wegen. Zo’n 40% minder files is waarschijnlijk het gevolg.

D66
Net als de PVDA € 1 miljard euro minder voor wegen. Daarnaast een kilometerheffing van gemiddeld 18 cent voor vrachtwagens die geldt op alle wegen. Ook wordt het eurovignet afgeschaft en wordt de accijns verminderd met zo´n € 100 miljoen euro per jaar. Volgens PLB zo’n 40% minder files.

ChristenUnie
€ 2,4 miljard euro minder voor alle wegen, maar wel € 0,5 miljard euro meer voor N-wegen. Een kilometerheffing van 20 cent voor vrachtwagens en daarnaast nog eens 5,5 cent extra tijdens de spits. Zo’n 35% minder files is het gevolg.

GroenLinks
De meeste bezuinigingen op wegen zijn hier te vinden: maar liefst € 8,8 miljard euro minder. Daarnaast een kilometerheffing van maar liefst 25 cent voor vrachtwagens.

PVV/CDA:
Beide partijen lieten hun plannen niet doorrekenen door het PBL. We verwachten dat het CDA tegen een kilometerheffing is. De PVV stelt zich waarschijnlijk neutraal op.

Het lijkt erop dat transportondernemers de komende jaren wat minder files tegemoet kunnen zien. Daar staat wel tegenover dat er een grote kans is op een kilometerheffing die het transport een stuk duurder kan maken. Bij TachoByte volgen we de ontwikkelingen op de voet. De verkiezingen zullen waarschijnlijk weinig invloed hebben op de regels rondom rij- en rusttijden. Dit zijn uitwerkingen van Europese wetgeving. De komende jaren kunnen transportondernemers dus nog steeds bij ons terecht voor het volautomatisch uitlezen van de digitale tachograaf en de bestuurderskaart.

Gerelateerd: naast het PBL heeft ook evofenedex de plannen van politieke partijen doorgespit en op basis hiervan hebben zij een mooie stemwijzer gemaakt voor de transportwereld.

Vraag een offerte aan