03-12-16

Hoe werkt een tachograafcontrole precies?

ILENT Auto

Een interessant artikel verscheen afgelopen woensdag op de website van EVO, de belangenbehartiger van de logistiek. Onderwerp: controles van de inspecteur op tachograafdata. TachoByte zet de belangrijkste punten voor u op een rij en heeft bovendien een aantal handige tips.

Er zijn meerdere controles mogelijk, maar de meest voorkomende controle is een controle langs de weg. Vrachtwagens worden van de snelweg geplukt en moeten vervolgens de data op hun bestuurderskaart beschikbaar stellen aan de inspecteur. De afgelopen 28 dagen worden vervolgens geanalyseerd en beoordeeld op het juist registreren van rij- en rusttijden, fraude, en het juist registreren van overige activiteiten. Ook zaken als het tijdig uitlezen van de bestuurderskaart en het geheugen van de tacho worden gecontroleerd. Om aan te geven dat een ongeluk in een klein hoekje zit geeft EVO een voorbeeld: Één op de vijf chauffeurs gaat de mist in bij het registreren van activiteiten die plaats vonden wanneer ze niet in de buurt waren van het voertuig. Daarnaast horen we bij TachoByte ook regelmatig over overtredingen van rij- en rusttijden die een chauffeur niet altijd aan kan zien komen. Een kleine overtreding van de regels is, als je in de file staat, zo gemaakt.

Als blijkt dat chauffeurs van een bepaald bedrijf vaker de regels overtreden ontstaat er bovendien een risico dat de inspecteur eens een bezoekje komt brengen aan het bedrijf in kwestie. Hier wordt tachograafdata (dus ook langer dan 28 dagen in de tijd) van meerdere chauffeurs gecontroleerd op diverse overtredingen. Zowel bij controles langs de weg als bij bedrijfscontroles kunnen overtredingen leiden tot hoge boetes: heeft uw bedrijf de tachograafdata van een chauffeur niet minimaal 52 weken bewaard? Dit kost u per chauffeur, per dag dat de data ontbreekt, maarliefst 4.400 Euro! En dan hoeft er nog niet eens een overtreding te zijn begaan wat betreft rij- en rusttijden.

EVO geeft aan dat de chauffeurs bovendien vaak niet over voldoende kennis beschikken met betrekking tot de digitale tacho en de rij- en rusttijden, wat ook niet zo gek is als we bekijken hoeveel regeltjes er zijn. Speciaal voor alle chauffeurs hebben we daarom op deze pagina een beknopt overzicht geplaatst van de belangrijkste regels waar chauffeurs zich aan moeten houden. Daarnaast kunnen we bij TachoByte bedrijven ook helpen om boetes te voorkomen. Dat dit meteen een hoop saai werk scheelt dat soms diezelfde boetes veroorzaakt noemen wij twee vliegen in één klap: met onze volautomatische oplossing lezen we automatisch de bestuurderskaart (€1.100,-) en het tachograafgeheugen (€2200,-) van uw chauffeurs uit maar bewaren we deze ook voor u zodat u altijd kan voldoen aan de bewaarplicht van 52 weken (€4400,-). Bovendien hoeft u een bestuurderskaart of een tachograaf uitlezen dus nooit meer te doen. Daarnaast leveren wij regelmatig rapporten aan onze klanten waarin alle overtredingen staan die door chauffeurs zijn begaan. Een handig hulpmiddel om de inspecteur voor te zijn. Immers: al is de overtreding nog zo snel, de inspecteur achterhaalt haar wel.

Benieuwd hoe wij de administratie rondom de digitale tachograaf uit uw handen kunnen halen? Geen zin meer in hoge boetes en lastige bezoeken van de inspecteur? Vraag hier direct een vrijblijvende offerte aan.

Vraag een offerte aan