24-09-16

Verontrustende cijfers van de oosterburen

Dat er weleens gefraudeerd wordt met de digitale tachograaf wisten we al langer dan vandaag. Het Duitse ministerie van Verkeer en Infrastructuur heeft gisteren echter wel heel verontrustende cijfers bekend gemaakt: maarliefst in een kwart van alle gecontroleerde vrachtwagens in 2015 werd de tachograaf gemanipuleerd.

Door de tachograaf te manipuleren kunnen chauffeurs invloed uitoefenen op de geregistreerde rij- en rusttijden door bijvoorbeeld rijtijd als rusttijd te registreren. Hierdoor kunnen ze de strenge rijtijdenwet voor zichzelf enigszins oprekken. Uiteraard staan er hoge boetes op het manipuleren van de tachograaf, maar gezien de grote concurrentie in de transportwereld komt fraude nog steeds erg vaak voor. Daarnaast blijkt het meestal om buitenlandse chauffeurs te gaan: van alle vrachtwagens die gecontroleerd zijn in 2015 kwamen er 72% uit het buitenland.

Manipulatie van de tachograaf gebeurt tegenwoordig ook op steeds meer manieren. Waar vroeger manipulatie met behulp van een magneet aan de orde van de dag was horen we tegenwoordig steeds vaker nieuwe manieren waarop gefraudeerd wordt met de digitale tachograaf. Zo werd eind april dit jaar voor het eerst een manier ontdekt waarbij de tachograaf elektronisch gemanipuleerd werd. Het kostte de Franse inspectie toen heel veel tijd om uit te zoeken wat er nou daadwerkelijk aan de hand was. Ook zijn er al manieren gevonden waarmee via de mobiele telefoon kan worden gekozen of een tachograaf rijtijden registreert.

Dat deze cijfers zorgwekkend zijn heeft vooral te maken met de verkeersveiligheid die in het gedrang komt wanneer chauffeurs zich niet aan de wetgeving houden. Zo zijn er in 2015 in Duitsland 787 mensen omgekomen bij verkeersongelukken waarin een vrachtwagen betrokken was. Deze groep ongelukken vormt een gedeelte van maar liefst 23% van het totale aantal verkeersdoden in Duitsland. Volgens het Duitse ministerie heeft de steeds vaker voorkomende manipulatie ‘onvoorspelbare gevolgen voor de verkeersveiligheid’ tot gevolg en het ministerie luidt dan ook de noodklok rondom de tachograaffraude.

Wat voor gevolgen dit gaat hebben op het beleid in Duitsland en wat de exacte cijfers zijn in Nederland is nog even onbekend. Wel houden we u hier uiteraard van op de hoogte.

Vraag een offerte aan