01-09-16

Belgische transportbond hekelt vrijstelling tachograafplicht bestelauto’s

Vrachtwagens zijn al jarenlang bekend met verplichte rij- en rusttijden en alle administratie die daarbij komt kijken. Vorig jaar leek het er even op dat ook bestelauto’s aan de tachograafplicht zouden moeten voldoen maar het grootste gedeelte van de bestelauto’s ontsprong de dans.

Afgelopen maandag kwam een bericht naar buiten waarin de BTB, de Belgische Transportbond, zijn onvrede uitte over het feit dat bestelauto’s niet aan de plicht van een digitale tachograaf hoeven te voldoen. Volgens de bond verkrijgt vervoer met een bestelauto hiermee een oneerlijk concurrentievoordeel ten opzichte van vrachtwagens. De bestelauto’s worden tegenwoordig niet alleen voor pakjes gebruikt maar ook voor andere goederen, waardoor ze steeds meer in de weg komen te staan van vrachtwagens. Bovendien is daar op 1 april 2016 nog een belangrijk voordeel bijgekomen: de Belgische kilometerheffing die is ingevoerd geldt alleen voor voertuigen die meer wegen dan 3,5 ton.

Volgens de bond kan een tachograafplicht voor bestelauto’s de veiligheid alleen maar ten goede komen. De bond geeft aan dat veel koeriers die in bestelauto’s rijden vaak ook ’s nachts actief zijn waardoor onveilige situaties kunnen ontstaan. Wanneer bestelauto’s zich ook aan de tachograafplicht moeten houden gaat dit volgens de bond veranderen omdat de bestelauto’s zich dan automatisch ook moeten houden aan de rij- en rusttijden. Vorig jaar leek het er ook al een tijdje op dat bestelauto’s onder de plicht van een tachograaf zouden vallen, maar uiteindelijk ketste het plan toch af.

Het is nog even de vraag of de plannen van de Belgische Transportbond zullen leiden tot een hernieuwd draagvlak voor de tachograafplicht van bestelauto’s. Uiteraard volgt TachoByte de ontwikkelingen op de voet en kunt u via onze website op de hoogte blijven.

Vraag een offerte aan