29-06-16

Transportnieuws overzicht

De afgelopen weken stond het transportnieuws bol van belangrijke ontwikkelingen. Reden voor TachoByte om deze overzichtelijk in een transportnieuws overzicht te plaatsen.

De grote kop in het transportnieuws luidde natuurlijk Brexit. Het Verenigd Koningkrijk stemde tegen de Europese Unie en de uitslag viel als een bliksemschicht bij heldere hemel. Dit nieuws hadden velen waarschijnlijk niet verwacht en Brexit kon wel eens verregaande gevolgen hebben. Één van de allereerste samenwerkingen in Europa, nog voordat de Europese Unie uberhaupt bestond, was in de transportsector waar de grenzen tussen landen werden opengesteld. De transportsector heeft jarenlang geprofiteerd van deze samenwerking, maar de prettige samenwerking met het Verenigd Koninkrijk hangt door Brexit aan een zijden draadje. Het zal nog even duren voordat we daadwerkelijk weten wat de impact van Brexit zal zijn, zo kunnen de onderhandelingen over de uittreding wel enkele jaren duren.

Ander transportnieuws dat ons bereikte kwam uit Frankrijk. In navolging van hun oosterburen gaan de Fransen vanaf 1 juli starten met de daadwerkelijke invoering van een minimumloon.Een bedrag van € 9,67 per uur, een minimumaantal vakantiedagen en nog een aantal andere arbeidsvoorwaarden gaan gelden voor alle chauffeurs in Frankrijk, dus ook buitenlandse. Twee uitzonderingen worden vrijgesteld van de nieuwe wetgeving: transitovervoer en eigen rijders die niet in loondienst zijn. Volgens belangenorganisatie TLN raken transportbedrijven in de problemen door de invoering van het minimumloon. Zo moet er een vertegenwoordig per bedrijf zijn die 24 uur per dag bereikbaar is, Frans spreekt en in Frankrijk woont. Ook moeten bedrijven iedere 6 maanden elke chauffeur die in Frankrijk komt registreren. De boetes? Voor het niet hebben van een vertegenwoordiger € 750, – en voor het niet registreren van een chauffeur € 4.000, -.

Het laatste transportnieuws is meer een aankomende deadline dan een nieuwsbericht. De uiterste datum voor Code95, 10 september 2016, begint in zicht te komen en volgens EVO voldoet maarliefst tweederde van alle transportbedrijven nog niet aan de eis van 35 uur nascholing. De gevolgen voor het niet optijd behalen van Code95 zijn echter niet mis: zo ontvangen chauffeurs een boete van € 800, – maar moeten zij daarnaast direct stoppen met rijden wanneer zij worden gecontroleerd. Ook is transport door een chauffeur die nog niet voldoet aan Code95 niet verzekerd. Eventuele schade aan de lading, het voertuig, of andere schade bij ongelukken zal dan zelf moeten worden vergoed, wat natuurlijk op kan lopen tot gigantische bedragen.

Vraag een offerte aan