20-06-16

ILT onderzoekt mogelijkheid ‘zelfcontrole’

Agelopen woensdag kwam ILT met het meerjarenplan voor de periode 2016-2020. Hierin weinig nieuws aan de horizon, met één uitzondering. De inspecteur wil de komende jaren gaan experimenteren met een controle op de administratie van wegvervoer, waarbij transporteurs zelf hun gegevens mogen uploaden.

Speerpunten ILT

Dat er weinig nieuwe plannen staan in het plan van ILT is op zich niet verrassend. De afgelopen jaren had de inspecteur al een sterke focus op het handhaven van de transportregels van de Europese Unie. In de praktijk betekende dit veel transportcontroles en een focus op rij- en rusttijden. Ook andere arbeidsomstandigheden werden streng gecontroleerd en ook werden schijnconstructies aangepakt. Naast deze punten wordt echter wél meer aandacht besteed aan de samenwerking met andere inspectiediensten, met name in de Benelux, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

ILT en Zelfcontrole

ILT geeft in het rapport aan dat naleving van rij- en rusttijden, manipulatie van de tachograaf, cabotage en overbelading speerpunten blijven. Daarnaast geeft de inspectie echter ook aan dat ze bedrijven de mogelijkheid willen bieden om de basis administratiecontroles zelf te doen, door gegevens te uploaden met een webapplicatie. Het is nog niet helemaal duidelijk in welke vorm ILT deze mogelijkheid wil aanbieden. Ook is het nog niet duidelijk om welke administratie en welke transportregels het gaat. Het lijkt er echter op dat ILT een gedeelte van de controle bij de bedrijven neer wil leggen.

Zelfcontrole en de digitale tachograaf

Alle gegevens met betrekking tot het wegvervoer worden vastgelegd in de digitale tachograaf. Deze gegevens worden ook door ILT gebruikt bij integrale transportcontroles, waarmee onder andere de rijtijdenwet wordt gehandhaafd. Als bedrijven deze gegevens in de toekomst zelf kunnen uploaden kan ILT hier al van aflezen of een bedrijf zich over het algemeen aan de regels houdt, of niet. De vergelijking is misschien nog een beetje vroeg, maar in de basis verschilt een dergelijke zelfcontrole niet heel veel van een belastingaangifte, waarbij de inspecteur een bepaalde mate van vertrouwen en verantwoordelijkheid bij de gebruiker zelf neerlegd.

Zelfcontrole en data

Voor een dergelijke zelfcontrole is het natuurlijk wel belangrijk dat de data die aangeleverd wordt klopt en voorhanden is. Het ILT heeft immers niets aan data waar mee geknoeid is en bedrijven die dit proberen zullen waarschijnlijk alleen maar in het vizier komen van de inspecteur in plaats van vertrouwen te wekken. Daarom is het noodzakelijk dat de betrouwbaarheid van deze data gegarandeerd wordt. Daarnaast is het ook belangrijk dat deze correct verzameld en opgeslagen wordt, voordat deze op wordt gestuurd naar ILT.

Bij TachoByte bieden we onze klanten al jaren een oplossing waarmee zij data uit hun digitale tachograaf kunnen uitlezen op afstand en volautomatisch. Bovendien wordt deze data opgeslagen op beveiligde servers, wat twee grote voordelen met zich meebrengt:

1. Er kan niet worden geknoeid met de data
2. De data is veilig opgeslagen inclusief backups. Bedrijven voldoen dus aan de bewaartermijn van ILT en hoeven zich daarnaast geen zorgen te maken dat hun data verloren gaat.

Het is nog even onduidelijk hoe een eventuele zelfcontrole van de administratie eruit zal zien. Wel kunnen we stellen dat vrachtwagens met een systeem van TachoByte voorbereid zijn op dit experiment van ILT. Uiteraard kunt u op onze nieuwspagina alle ontwikkelingen blijven volgen rondom dit onderwerp. Daarnaast bent u bij ons aan het juiste adres voor een oplossing die zich nu al terugverdiend, maar ook voorbereid is op de (nabije) toekomst. Meer informatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende offerte.

Vraag een offerte aan