22-05-16

Gaan zelfrijdende vrachtwagens de transportwereld op zijn kop zetten?

De zelfrijdende vrachtwagen is in opkomst. Er worden steeds meer proeven gedaan met vrachtwagens die geen chauffeur meer nodig hebben om bestuurd te worden. Consultancybureau Roland Berger verwacht dat dit de transportwereld op zijn kop zal zetten.

Zelfrijdende vrachtwagen

Volgens velen is de zelfrijdende vrachtwagen de nieuwe technologische revolutie na het internet. De voordelen zijn talloos: chauffeurs kunnen veel meer rusten wat de veiligheid ten goede komt als de chauffeurs het stuur overnemen, bijvoorbeeld in de bebouwde kom. Een andere factor die bijdraagt aan de veiligheid is dat menselijk falen grotendeels wordt uitgeschakeld omdat een computer het stuur overneemt. Daarnaast kan een computer zuiniger rijden dan een mens door nog beter te voorspellen wanneer er gas gegeven wordt of moet worden geremd. Tot slot kan er nog meer voordeel behaald worden wanneer deze technieken gecombineerd worden met ‘platooning’, waarbij er meerdere vrachtwagens direct achter elkaar aanrijden en op die manier de luchtweerstand verkleinen.

Nadelen

Hoewel zelfrijdende vrachtwagens veelbelovend lijken zijn we nog lang niet zover. Om te beginnen is de technologie op dit moment nog niet zover dat zelfrijdende vrachtwagens echt goed kunnen functioneren op de weg. Daarnaast is de technologie voor zelfrijdende vrachtwagens erg duur. In het rapport wordt geschat dat zelfrijdende vrachtwagens weliswaar goedkoper zijn dan bemande vrachtwagens, maar dat de terugverdientijd voor trips met een korte afstand (<400 kilometer en grote delen niet op de snelweg) te lang is om voordelig te zijn. Tegen de tijd dat de vrachtwagen zichzelf heeft terugverdiend is deze bij wijze van spreken al weer vervangen voor een nieuwere. Een ander nadeel bij sommige trips is dat er vaak nog steeds een chauffeur benodigd is voor het laden en lossen.

Conclusie

Hoewel zelfrijdende vrachtwagens voor sommigen de absolute toekomst zijn zullen chauffeurs de komende tientallen jaren nog niet vervangen worden door de zelfrijdende vrachtwagen. Ook op ritten waarbij de zelfrijdende vrachtwagen voor het grootste gedeelte niet bestuurd hoeft te worden zal er vaak nog steeds een chauffeur benodigd zijn. Daarnaast is de investering op dit moment ook nog te duur. Een investering die zich vandaag de dag echter al wél terugverdiend en daarnaast ook in de toekomst zijn waarde zal blijven behouden is het systeem van TachoByte dat de digitale tachograaf volautomatisch en op afstand uitleest. Dit bespaart boetes en veel kostbare tijd en vergt bovendien geen grote investering.

Direct besparen maar niet wachten op zelfrijdende vrachtwagens? Neem dan eens contact op met TachoByte. Kijk voor meer informatie op onze productpagina of vraag direct een vrijblijvende offerte aan.

Vraag een offerte aan