Digitale tachograaf

Out of scope: uitleg over de digitale tachograaf

TachoByte helpt u graag bij alles wat u tegen komt op het gebied van de digitale tachograaf! De digitale tachograaf moet binnen Europa bijdragen aan:

  • meer veiligheid op de weg;
  • eerlijke concurrentie tussen Europese vervoerders;
  • gezonde arbeidsomstandigheden.

Het Europese besluit gaat op voor alle lidstaten van de Europese Unie, Zwitserland en voor Noorwegen, IJsland en Liechtenstein (EER). Door een digitale tachograaf te gebruiken wordt het moeilijker gemaakt om de geregistreerde gegevens te manipuleren. Het apparaat biedt bovendien inzicht in de rij- en rusttijden.

Bestuurderskaart voor digitale tachograaf

Als u als bestuurder in een autobus of vrachtwagen rijdt die is uitgerust met een digitale tachograaf heeft u een bestuurderskaart nodig. Op deze kaart wordt de rij- en rusttijden van een chauffeur geregistreerd. Dit dekt een periode van ten minste 28 dagen.

De gegevens worden tegelijkertijd opgeslagen in het geheugen van de digitale tachograaf. De data van de bestuurderskaart moet elke 28 dagen uitgelezen, en centraal gearchiveerd worden. Het TachoByte systeem archiveert de bestuurderskaarten dagelijks door middel van remote download uit de tachograaf. Als de maximale rijtijd bijna is verstreken klinkt automatisch een waarschuwingssignaal.

U vraagt een bestuurderskaart aan bij KIWA register. Deze is persoonsgebonden en vijf jaar geldig. Let op: het verlengen kan tot 2 maanden duren, vraag uw nieuwe tachograafkaart dus tijdig aan!

Bedrijfskaart voor digitale tachograaf

U heeft deze kaart nodig om uw bedrijfsadministratie op orde te houden en uw eigen voertuigen te koppelen aan uw eigen bedrijf. Hiermee is het mogelijk rij- en rusttijdengegevens uit de wagens van uw vloot te downloaden. Als ondernemer moet u deze data kunnen tonen bij de controle door inspectiediensten. Het massageheugen van de vrachtwagen moet elke 3 maanden uitgelezen en centraal gearchiveerd worden. Het TachoByte systeem doet dit automatisch eenmaal per week door de tachograaf uitlezen op afstand.

Bekijk onze efficiënte en voordelige tachograaf-oplossing! Voor het aanvragen van deze kaart is een inschrijving bij de Kamer van Koophandel verplicht. Nadat u de bedrijfskaart ontvangen heeft, is het belangrijk eerst uw bedrijfsgegevens in te voeren in de tachograaf. Dit doet u door de bedrijfskaart in de tachograaf te steken en verder de instructies te volgen.

Tachograaf out of scope instellen

Het rijden met een digitale tachograaf zonder chauffeurskaart wordt ‘out of scope’ genoemd. Bij transportactiviteiten waarvoor geen verplichting geldt om een digitale tachograaf te gebruiken, kun je de digitale tachograaf handmatig deactiveren met behulp van de ‘Out of scope functie’. Dit is een status in het menu waarbij de digitale tachograaf inactief wordt gezet.

Maar wanneer mag je ‘out of scope’ optie gebruiken in de tachograaf? In Nederland zijn strikte regels voor het gebruik van de out of scope functie. Dit wordt in Nederland toegestaan wanneer uitsluitend op eigen terrein wordt gereden, bijvoorbeeld voor tanken of het wassen van de auto.

In andere landen wordt echter niet toegestaan. Om buitenlandse boetes te voorkomen raden we u dan ook aan om alle ‘out of scope’ activiteiten te registreren. Met behulp van de TachoByte oplossing kunt u gelukkig altijd bewijzen dat deze werkzaamheden op eigen terrein plaats hebben gevonden!

Ga aan de slag met een digitale tachograaf

Nieuwsgierig naar ons product? Vraag een offerte aan en kies voor het meest betrouwbare systeem van Nederland. Bent u geïnteresseerd in een digitale tachograaf en wilt u een offerte aanvragen? Of wellicht meer informatie over dit product? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag verder!

Vraag een offerte aan